Der er priskrig i mikrobilklassen. Lave afgifter og god benzinøkonomi gør, at bilerne er blevet lavere end vi længe har set. Priserne er nu røget under 80.000 kroner, og de er stadig på vej ned. Næste skarpe hjørne hedder 70.000 kr.
B.T Plus tager pulsen på mikrobilmarkedet.
Det får du med B.T. Plus:
- Hele artiklen 'Mikrobiler til fantasipriser'
- Prisudviklingen på 12 mikrobiler, der nu alle koster under 90.000 kr.
B.T. Plus kan også tilbyde følgende artikler:
-
- Se hvad der bedst kan betale sig:
-Efter VWs bebudede indtog på markedet (marts 2012) for mikrobiler med UP-modellen til 89.990 kr., er den ulmende priskrig i mikrobilsklassen blusset op i lys lue igen.
»Nu har vi Danmarks billigste bil,« brøler Danmarks største Nissan-forhandler, AutoNorden, i store annoncer for Nissan Pixo til 79.995 kr.
Men allerede i denne uge skifter førertrøjen ejermand. Efter hvad B.T. erfarer, sætter Renault Twingo-modellen lidt længere ned. Og mens Pixo drives af en trecylindret motor på 68 hk, henter den større Twingo sine vitaminer fra fire cylindre og 75 hk.
Men det kan diskuteres, om ikke Peugeot 107 i virkeligheden er Danmarks billigste bil. Peugeot giver nybilskøbere 15.000 kr. for en hvilken som helst skrotningsmoden indbytningsbil. Blot der er plader på den.
Da skrotningspræmien hos mange autoophuggere andrager 2.000 kr., kan indehavere af bilvrag reelt købe en ny 107 for 72.000 kroner.
Mens mikro-bilisterne fester, kan politikere med ansvar for statskassen se bekymret til, fordi en klækkelig del af prisnedsættelsen kommer, fordi jo billigere en bil er, desto færre afgiftskroner kommer der i statskassen.
Eksempel: Da Toyota Aygo kom på markedet i 2005 til 134.000 kr. var afgiften 67.600 kr. I dag koster en Aygo med mere udstyr 85.996 kr., og afgiften er faldet til 37.600. Med andre ord spytter en Aygo i dag kun lidt mere end halvt så mange penge i statskassen i forhold til for seks år siden.
Fra politisk hold skal hele afgiftssystemet på bilområdet omlægges, men som skatteminister Thor Möger Pedersen (SF) tidligere har understreget, så kræver det en grundig analyse. Den vil nok afsløre, at en del af de fradrag, der gives til nye biler, er forældede. ESP bliver f.eks. snart et lovkrav i EU, og hvorfor give fradrag for ABS-bremser, når denne sikkerhedsfeature forlængst er blevet standardudstyr på moderne personbiler.
Også det nuværende loft for brændstoffradraget kan diskuteres. I øjeblikket gives der 4.000 kr. i nedslag i registreringsafgiften, for hver kilometer en benzinbil kører over 16 km/l. Men nu kører mange benzinbiler betydeligt længere. Men indtil politikerne kommer på banen, kan vi som forbrugere blot glæde os over de laveste bilpriser i nyere tid.
Se prisudviklingen for en række biler ved at bladre i billedfeltet over artiklen.
-
- Se hvad der bedst kan betale sig:
-