»Det er fuldstændig uhørt.« Så klar er meldingen fra Anja Bak Hermansen.
Hun er en af de danskere, der har købt en Ford Mustang Mach-E for adskillige hundrede tusinde kroner. Hun og hendes mand betalte 540.000 kroner for bilen i slutningen af 2021.
Men nu er hendes bil muligvis ulovlig at køre i. Det afslører en aktindsigt, som B.T. har søgt hos Sikkerhedsstyrelsen.
At det er tilfældet, skyldes, at hun – som adskillige andre, som B.T. har talt med – flere gange har oplevet, at bilen ikke bremsede, når der blev trykket på bremsepedalen.
Spørgsmålet er så: Betyder det, at bilerne bliver fjernet fra vejene, eller tilbagekaldt af producenten?
I begge tilfælde er svaret lige nu nej.
Anja Bak Hermansen tør ikke længere køre i sin bil, og derfor har hun selv taget initiativ til at få den opmagasineret hos forhandleren – på ubestemt tid – mens Ford fortsætter undersøgelser af indrapporteringer af problemet.
Men hun opdager først, at hendes bil muligvis er ulovlig at køre, da B.T. ringer og fortæller hende det.
En aktindsigt, som B.T. har fået i sagen via Sikkerhedsstyrelsen, afdækker nemlig, hvordan Færdselsstyrelsen i en e-mail dateret 22. august slår fast, at de berørte biler er i uoverensstemmelse med Færdselslovens paragraf 67.
Den indeholder en bestemmelse om, at bilen, herunder bremser, skal være i 'forsvarlig stand'.
Sikkerhedsstyrelsens sagsbehandler har dagen forinden spurgt Færdselsstyrelsen, om de oplevede fejl, som Ford selv har beskrevet i tidligere korrespondance, betyder, at driftsbremserne i Ford Mustang Mach-E ikke lever op til Færdselslovens bestemmelser.
Svaret fra en af styrelsens medarbejdere lyder:
»Færdselsstyrelsen anser driftsbremser med periodiske svigt som værende i uoverensstemmelse med Færdselslovens §67.«
Hvad betyder det for de berørte ejere af en Ford Mustang Mach-E?
Det har B.T. forsøgt at få svar på adskillige steder.
I et kortfattet skriftligt svar til B.T. oplyser Sikkerhedsstyrelsen i første omgang, at man 'fortsat er i dialog med Ford og relevante myndigheder for at kunne træffe en afgørelse i sagen hurtigst muligt.'
Sikkerhedsstyrelsen gik i marts ind i sagen efter, at B.T. havde afdækket, hvordan Ann Kristiansen, Jenni Jacobsen og Kim Nygaard havde oplevet at være tæt på farlige ulykker i deres Ford Mustang Mach-E.
I denne omgang ville B.T. gerne høre, hvilken betydning Færdselsstyrelsens e-mail har fået for Sikkerhedsstyrelsens igangværende behandling af Ford-sagen.
Og hvor det efterlader ejerne af de nu muligvis ulovlige biler.
»I forhold til hvordan forbrugerne er stillet i henhold til færdselslovens bestemmelser, henviser vi til Færdselsstyrelsen,« lyder svaret fra Sikkerhedsstyrelsen imidlertid.
Hos Færdselsstyrelsen ønsker man ikke at udtale sig om en igangværende sag, men man vil godt oplyse 'generelt om færdselslovens regler og det ansvar, der er pålagt føreren af et køretøj.'
»Hvis den enkelte forbruger oplever fejl på sit køretøj, er man som fører ansvarlig for, at bilen er lovlig og sikker at køre i,« lyder det i et skriftligt svar fra Færdselsstyrelsen til B.T.
»Ethvert køretøj, der færdes på færdselslovens område, skal overholde de danske love. Biler skal dermed være i forsvarlig stand. Dette betyder også, at bremserne skal virke,« fastslår styrelsen.
De svar er Anja Bak Hermansen langtfra tilfreds med.
»Jeg synes, det er rystende og helt uacceptabelt, og jeg kan slet ikke forstå, at vi selv skal stå med hele ansvaret og bliver overladt til os selv,« siger Anja Bak Hermansen.
»Vi har købt en bil til 540.000 kroner, og vi har tegnet en serviceaftale, og så havde vi jo regnet med, at der ikke skulle være nogen problemer med den bil i mange år.«
»Men når de nu åbenbart siger, at bilerne er ulovlige, hvorfor sker der så ikke noget? Hvorfor bliver de ikke tilbagekaldt?,« spørger hun.
B.T. har rettet henvendelse til Ford Danmark for at stille netop det spørgsmål. Ford Danmark er imidlertid ikke vendt tilbage.
B.T. har tidligere afdækket, hvordan Fords teknikere i Tyskland trods intensive undersøgelser af flere berørte biler ikke selv har været i stand til at genskabe fejlen.
Anja Bak Hermansen, kan du ikke forstå, hvis Ford er afventende så længe, at de ikke selv kan konstatere bremsefejlen, og det dermed kun er brugere, der fortæller, at de har oplevet den?
»Nej, for jeg tænker, at de dermed lidt siger til os, at vi er fulde af løgn, når vi fortæller om vores oplevelser,« siger Anja Bak Hermansen.
»Når der er så mange, der ikke kender hinanden, der fortæller om, at de har oplevet de samme ting, så må de gøre noget,« understreger hun og refererer til en facebook-gruppe, hvor Ford-ejere, der har oplevet problemet, har samlet sig.
I september kunne B.T. bringe historien om, hvordan Anja Bak Hermansen af sit forsikringsselskab Topdanmark fik skriftlig besked på, at periodiske bremsesvigt ville betyde, at man ville regne bilen for værende uforsvarlig at benytte.
Derfor ville man ikke dække eventuelle skader i forbindelse med en ulykke.
