De danske klubber er for dårlige til at scoute nye spillere og rammer derfor ofte forbi målet. Det er meget få, der har ansat scouts, hvilket vækker kritik.

Det er ikke budgetterne til scouting af nye spillere, der i øjeblikket tynger de danske Superliga-klubber.

En opgørelse, sporten.dk har foretaget på baggrund af klubbernes egne oplysninger og vores egne beregninger, viser, at klubberne blot spenderer i omegnen af godt 7,5 mio. kr. årligt på at kigge efter nye spillere.

Det er 2,5 mio. kr. mindre end eksempelvis Ajax Amsterdam, der alene bruger 1,5 mio. euro (10 mio. kr.) om året på at scoute.

KLIK HER FOR AT SE HVORDAN ALLE SUPERLIGAKLUBBERNE SCOUTER

FC København og FC Nordsjælland er de klubber, der bruger flest penge på scouting, og er sammen med OB og Randers FC de eneste danske klubber, der har fastansatte scouts, som skal sørge for at indsamle oplysninger om spillere fra ind- og udland samt pleje netværk rundt omkring i verden for at finde netop de spillere, der passer ind i deres respektive klubber.

De øvrige ni klubber er afhængige af, at sportschefer og trænere selv tager ud og ser kampe, eller at agenter svarer så oprigtigt som muligt, når de bliver bedt om eller selv tilbyder at give deres besyv med om en spiller.

I en tid, hvor klubberne kæmper med røde tal på bundlinjen, gælder det ellers mere end nogensinde om ikke at ramme forkert i sine transfers. Inden de 12 Superligaklubber gik ind til denne sæson, havde de på tre sæsoner samlet sat ca. 700 mio. kr. til, mens en UEFA-rapport fra juli placerede Superligaen i bund, hvad angår indtjening på spillersalg i forhold til de udviklingsligaer, vi sammenligner os med.

Det kommer ikke bag på nogle af de mest prominente danske scouts, der arbejder for udenlandske storklubber. Til gengæld undrer de sig over, at de danske klubber gør så lidt ud af scouting.

- Scouting er livsnødvendigt, og man kan spare rigtig mange penge på at scoute. I Chelsea gav akademiet, selvom det blev kritiseret, overskud efter få år. En scout er lynhurtigt tjent ind, hvis du til gengæld undgår fejlkøb. Der er eksempler på Superliga-spillere, der går rundt på andetholdet til næsten en halv mio. kr. om måneden, som man kunne have scoutet langt bedre, siger Bjarne Hansen, der er scout for Hamburger SV og tidligere for Chelsea.

Ove Flindt Bjerg, der er scout for Borussia Mönchengladbach, fortæller, at det er livsnødvendigt for en klub som Borussia at have scouts.

- Vi er syv scouts med hver vores område i Europa. Når man bygger et hus, starter man jo med kælderen, med det grundlæggende. Det er ganske enkelt livsnødvendigt for en klub med den omsætning og den kultur, Mönchengladbach har, at vi selv finder vores spillere; at vi ikke sætter andre folk til at finde spillere for os, og at vi ikke baserer vores beslutning om en spiller på tredjeperson, siger han og fortsætter:

- Ved at investere 3-400.000 i en person, der kan gøre det, og man får det til at køre som her i Tyskland, har man sine penge tilbage lynhurtigt. Fordi chancerne for at ramme plet på en spiller er 99 procent større end ellers. Der er en grund til, at alle tyske klubber har et scouting-system, og det er fordi, det er pengene værd, siger han.

Selv nabolandene har et mere udviklet scoutingnetværk, end Danmark har, mener Bjarne Hansen

- Bortset fra FCK vil jeg mene, at eksempelvis Sverige er længere fremme med hensyn til scouting, end Danmark er. Jeg tror, det hænger sammen med, at Danmark er så lille et land, at det er forholdsvis overskueligt, mens Sverige har langt større afstande, man skal rundt til, for at se talenterne, siger Hansen. De fleste Superliga-klubber ønsker - som man kan læse på de næste sider- at ansætte scouts, men det er økonomien, der holder dem fra det. Og scoutingen har også udviklet sig mere omfattende end tidligere tider.

- Det er næsten et 24 timers-job at være scout. Jeg er ude at se fodbold næsten hele tiden, for mens der for 15 år siden, da jeg startede, kun var fodbold onsdag, lørdag og søndag, så er der i dag fodbold hver dag. Derfor har alle klubber af en vis størrelse også mindst en scout, siger John Steen Olsen, scout i Ajax og manden, som hentede Zlatan Ibrahimovic og de nuværende danskere til klubben.

- Jeg ser meget både ungdoms- og seniorfodbold i Danmark og Sverige, og vi er nødt til også at have en mand i Norge og Finland nu. Konkurrencen er så stor, at man ikke kan se en spiller meget mere end et par gange, før han er væk. I gamle dage kunne man se en spiller an 15-20 gange, uden der var andre, der hentede ham, siger Olsen.

Læs fodboldredaktør Morten Crone Sejersbøls klumme om de danske klubbers scouting-arbejde