Ikeas labyrintlignende indretning fører dig den længste vej igennem butikken, så du køber mere end du havde tænkt dig.
Skulle du bare have haft en Billy-reol og nogle billige Droppar-opbevaringsglas - men kom ud med Ikea-pose på Ikea-pose i favnen, så er du nok blevet forført af Ikea-labyrinten.
En ny forskningsrapport viser nemlig, at de lange ture rundt i samtlige af de svenske varehuses kringelkroge får kunderne til at trække spendérbukserne på. Det skriver svenske aftonbladet.
- Det er så godt og dygtigt lavet, at jeg ikke er et øjeblik i tvivl om, at det er fuldt overlagt, siger Alan Penn, professor ved University College London.
Professoren har lavet en specifik undersøgelse af et Ikea-varehus i det nordlige London, men da alle varehusene ligner hinanden, så tøver han ikke med at lade sine forskningsfund gælde for hele verden.
Ikea-labyrinten får folk til at miste orienteringen, gøre dem trætte og mere tilbøjelige til at lade sig inspirere af indretningen. For ikke at sige, at købe den med hjem.
- Det ligner mere S/M end M & S, siger professoren, og refererer til det engelske varehuse Mark and Spencer.
Ikea vil dog ikke være ved, at den snørklede indretning, bevist, skulle være til, for at indgyde købelyst i kunderne.
- Tanken, om at gå den lange vej, er, at du vil blive inspireret af indretning og får en oplevelse. Det er klart, at nogle vil igennem på kort tid, og derfor har vi genveje i alle afdelinger. Vi ønsker bare, at alle skal være tilfredse, sagde Ivana Flygare, information manager for Ikea Sverige til aftonposten.
Forsker: Ikea udmatter dig med vilje

Bekræfter til b.t.
Angriber
i nyt land
Angriber
i nyt land
Angriber
i nyt land
kilkaya stream group placeholder

shoppingtips med reklamelinks
Du må eje
det her nu
Du må eje
det her nu
Du må eje
det her nu

shoppingtips med reklamelinks
Genialt trick
i sengen
Genialt trick
i sengen
Genialt trick
i sengen
Voldsom ulykke
Nyt om
tilstand
Nyt om
tilstand
Nyt om
tilstand