Ikeas labyrintlignende indretning fører dig den længste vej igennem butikken, så du køber mere end du havde tænkt dig. Skulle du bare have haft en Billy-reol og nogle billige Droppar-opbevaringsglas - men kom ud med Ikea-pose på Ikea-pose i favnen, så er du nok blevet forført af Ikea-labyrinten.

En ny forskningsrapport viser nemlig, at de lange ture rundt i samtlige af de svenske varehuses kringelkroge får kunderne til at trække spendérbukserne på. Det skriver svenske aftonbladet.

- Det er så godt og dygtigt lavet, at jeg ikke er et øjeblik i tvivl om, at det er fuldt overlagt, siger Alan Penn, professor ved University College London.

Professoren har lavet en specifik undersøgelse af et Ikea-varehus i det nordlige London, men da alle varehusene ligner hinanden, så tøver han ikke med at lade sine forskningsfund gælde for hele verden.

Ikea-labyrinten får folk til at miste orienteringen, gøre dem trætte og mere tilbøjelige til at lade sig inspirere af indretningen. For ikke at sige, at købe den med hjem.

- Det ligner mere S/M end M & S, siger professoren, og refererer til det engelske varehuse Mark and Spencer.

Ikea vil dog ikke være ved, at den snørklede indretning, bevist, skulle være til, for at indgyde købelyst i kunderne.

- Tanken, om at gå den lange vej, er, at du vil blive inspireret af indretning og får en oplevelse. Det er klart, at nogle vil igennem på kort tid, og derfor har vi genveje i alle afdelinger. Vi ønsker bare, at alle skal være tilfredse, sagde Ivana Flygare, information manager for Ikea Sverige til aftonposten.