Kaffe, hakket oksekød, chokolade, smørbar og mozzarella-ost.

Fem varer er udvalgt i Nettos sortiment. Prisen er sænket frem til nytår og forbliver dernede for at kompensere for stigende fødevarepriser. Men hvad siger konkurrenterne til kampagneudspillet?

For som den største spiller på det danske dagligvaremarked har Salling Group stor indflydelse på prissætning i danske dagligvarebutikker. Det så man, dengang de for eksempel erklærede priskrig på 100 varer i 2023. Her fulgte konkurrenterne dem med ned på prisen. 

Denne gang er det et væsentligt mindre set up, men B.T. har alligevel taget fat i de andre discountkæder på det danske marked for at høre, om Salling Groups kampagne har betydet noget i det brede billede.

For det er nemlig noget danskerne går op i, nu hvor prisstigninger på fødevarer er voldsomt stigende. 

»Jeg kan love dig for, at det her er noget, de handlende bider mærke i. Kunder tager imod med kyshånd, når nogen vil dæmme op for stigende fødevarepriser,« siger dagligvareekspert Bruno Christensen, som har mange års erfaring fra branchen.

I tidligere pristjek af dagligvarekædernes priser kan man se, at dagligvarekæderne følger hinanden ekstremt tæt på priser.

De laver hele tiden justeringer for at normalpriserne på, at varerne ligger lige så lavt som hos konkurrenten. Det vil også ske i dette tilfælde, melder man fra branchen.

»Det er en fin kampagne fra Salling. Men i sidste uge kunne vores kunder i Lidl Plus blandt andet købe 400 gram hakket oksekød til 35 kroner, hvilket jo er 10 kroner billigere end i Netto,« udtaler Thomas Sejersen, der er pressechef hos Lidl Danmark, i et skriftligt svar. Han uddyber:

»Som discountkæde skal vores priser være konkurrencedygtige, og derfor følger vi naturligvis markedet tæt både i forhold til faste priser og tilbudskampagner.«

Hos Coops 365discount siger man også, at man vil være konkurrencedygtig på pris:

»Vi giver kunderne gode og skarpe tilbud i samme varekategorier hver uge i 365discount (og i vores andre kæder),« udtaler Coops informationsdirektør i et skriftligt svar til B.T.

»Vi tænker dog, at kunderne også sætter pris på lidt variation i tilbuddene, hvilket vi derfor giver dem gennem vores ugentlige aviser. Så vi er selvfølgelig generelt altid konkurrencedygtige.«

Lignende løfte lyder fra Rema 1000.

»Vi vil altid være konkurrencedygtige,« lyder det i et kortfattet skriftligt svar fra Jonas Schrøder, der er kommunikationsdirektør.

På Rema 1000s onlineindkøbsside Vigo.dk står prisen for 400 gram hakket oksekød med 15–18 procent fedt dog lige nu på 55,25 kroner. Kommunikationsdirektøren uddyber dog ikke, hvorfor de for nuværende ikke er gået ned på Nettos pris for den hakkede oksekød.

Siden april 2021 er de generelle forbrugerpriser steget med 17 procent, mens det er en helt anden og meget voldsommere sag med fødevarepriserne. De er nemlig steget med 33,5 procent, som du kan læse mere om her.