Nye EU-regler sætter en stopper for rygning i lastbiler og andre rullende "énmandskontorer". Dermed må chauffører se frem til kun at måtte ryge i deres pauser.
Den storrygende lastbilchauffør, der damper tæt ned af motorvejen mod Sicilien, kan snart være en saga blot.
EU-Kommissionen fyrer op under nye skrappe rygeregler, som også skodder smøgen for chauffører af alle slags. Dermed er det slut med særregler og en særlig bagdør for kørende rygere, hvis førerhus i lastbilen i dag betragtes som "eget kontor" med tilhørende rygerettigheder.
Det nye forslag fra EU-Kommisionen skal sikre et røgfrit arbejdsmiljø på alle arbejdspladser. Det omfatter ikke bare selve arbejdspladsen inden døre, men også gange, haller, foyer, udhuse samt altså køretøjer.
Forslaget ventes at vækker ramaskrig hos en større del af gruppen af frihedselskende chauffører, som elsker jobbets selvstændighed og albuerum.
- Jeg er fuldstændig på det rene med, at det af nogle vil ses som et stort indgreb i den personlige frihed. En langturschauffør på vej til Verona vil nok føle det som et overgreb kun at måtte ryge i sine pauser, erkender direktør i DI Transport Michael Svane.
Kommissionens forslag skal drøftes i ministerrådet i efteråret. Derefter har medlemslandene frem til 2012 til at indføre reglerne og måske moderere dem. Men Michael Svane har set, hvilken vej røgen blæser.
- Jeg er overbevist om, at forslaget har fremtiden for sig, uanset om man kan lide det eller ej. Jeg tror, mange transportvirksomheder selv vil have indført rygeregler allerede inden. Og selvom nogle vil være voldsomt trætte af det her, så er der også mange virksomheder, der vil være glade for at slippe for de interne diskussioner mellem vognmand og chauffører, som rygning i dag medfører, siger han.
Forbuddet vil i givet fald i 2012 omfatte alle varebiler, håndværkerbiler, lastbiler og traktorer.
/ritzau/
Smøgerne ryger ud af lastbilerne

kilkaya stream group placeholder

Weekendavisen
Ligner en
taber
Ligner en
taber
Ligner en
taber

berlingske
Stort
problem
Stort
problem
Stort
problem