Karin Gjørup læste i lokalavisen, at hendes læge var afgået ved døden. Hun tænkte, hun ville få en ny, men da der ikke skete noget, henvendte hun sig til kommunen. Der fik hun besked på at betale, hvis hun ville have en levende læge. Det kommunale væsen kan have sine finurligheder. 57-årige Karin Gjørup fra København har hvert fald måtte sande, at alting har sin pris. Også at få sig en levende læge.

I august måned læste Karin i den lokale avis, at hendes læge var afgået ved døden. Hun tænkte, at Borgerservice sikkert ville kontakte hende, men der skete aldrig noget.

I oktober besluttede hun sig derfor for selv at tage affære. Man ved jo aldrig, hvornår man får brug for sin læge.

- Jeg gik op på borgerservice og spurgte, hvordan jeg skulle forholde mig til, at min læge var død. Der fik jeg at vide, at hvis jeg insisterede på at skifte læge, så kunne jeg betale 165 kr.. Det lå mig da fjernt at insistere på noget som helst, selvom jeg ganske vist fandt det mere betryggende at have en læge, som var i live, fremfor én jeg ikke lige vidste hvor befandt sig, fortæller Karin.

Karin gik hjem uden nogen ny læge, men næste dag gik hun tilfældigvis forbi sin gamle læges konsultation på Østerbro. Der hang et fint ny skilt med navnet på den nye læge.

- Jeg tænkte, at så må der da snart ske noget.
 
Det gjorde der bare ikke. Først den anden december - altså seks måneder efter at hendes læge døde - kom et nyt sygesikringsbevis ind ad brevsprækken.

Men bare rolig. Karin har det godt i dag.