Vrede kunders klager over Travellink strømmer ind hos Dansk Rejsehjælp.

»Vi har rigtig mange sager med folk, der har booket igennem Travellink, og det er bestemt et af de rejseselskaber, hvor vi oplever, at folk ofte har problemer med at få deres penge refunderet,« siger Frederik Degn, som er medejer af Dansk Rejsehjælp.

B.T. har den seneste uge fortalt, hvordan Jann Villadsen, Camilla Lohmann, Michael FitzwilliamsJeanne Aabye Gøttske-Christoff og Mona Ahlquist hver især er dybt utilfredse med Travellink.

Ligeledes er det kommet frem, at næsten halvdelen af 16.738 anmeldelser af Travellink hos Trustpilot.com, har givet det laveste antal stjerner, det er muligt at give.

Blandt andet bruges sætninger som 'brug IKKE Travellink!', 'elendigt selskab', 'umulig at få kontakt til', 'misinformation og skrækkelig kundeservice' samt 'booker aldrig mere hos Travellink'.

Frederik Degn fortæller, at det netop er udfordringerne med at få penge retur for aflyste rejser, der går igen i folks klager over Travellink. 

»Vi har behandlet sager for flere tusinder passagerer, der har rejst med Travellink, bl.a. vedrørende refusion af flybilletter, ligesom I har skrevet om i artikler. Særligt efter corona har vi haft mange sager med Travellink, hvor folk ikke fik deres penge tilbage,« siger medejeren af Dansk Rejsehjælp. 

En anden ting er, at Travellink er meget svære at komme i kontakt med.

»Det problem, de rejsende oftest har med Travellink, er, at de ikke kan få kontakt til dem, og de finder ingen hjælp hos flyselskabet, som blot henviser dem til Travellink. De bliver dermed en 'kastebold' mellem flyselskabet og Travellink,« siger Frederik Degn. 

Camilla er kastebold
Camilla Lohmann oplever selv at være en 'kastebold'. 

Gennem Travellink bestilte hun i juli 2022 en rejse med sine to børn til Nice i Sydfrankrig.  

SAS var dog nødt til at aflyse deres fly til Nice, fordi flypersonalet strejkede, og dermed blev rejsen afblæst.  

Faktisk har SAS for halvandet år siden overført i alt 15.163 kroner til Travellink for de tre aflyste flyrejser, men Camilla Lohmann har ikke set skyggen af pengene.

Og som det søndag kom frem i B.T., slår SAS fast, at Camilla Lohmann skal bede Travellink om pengene. 

Men Frederik Degn slår fast, at flyselskabet faktisk bør refundere pengene til Camilla Lohmann. 

»Hvad de rejsende oftest ikke ved, er, at flyselskabet ifølge EU Forordning 261 faktisk er forpligtet til at refundere passagernes penge, uanset om de har købt dem hos et rejseselskab eller direkte hos flyselskabet,« siger han.

'Ikke acceptabelt'
Ifølge Frederik Degn kan flyselskabet ikke bruge som undskyldning, at pengene er overført til Travellink i stedet for passageren. 

»Flyselskabet kan altså ikke blot 'efterlade' passagererne og henvise dem til Travellink, som er umulige for passagererne at få i tale. Flyselskabet er forpligtet til at assistere passagererne i deres refusion af billetten og faktisk også til at udbetale denne til passagererne, medmindre passagererne har accepteret, at denne refusion skal ske til Travellink,« siger han og tilføjer: 

»Men blot at efterlade passagererne uden yderligere hjælp er ikke acceptabelt.«

Vibeke Myrtue Jensen, der er politisk rådgiver hos Forbrugerrådet Tænk, har også slået fast, at forbrugerne kan ende med at være kastebold mellem Travellink og flyselskab.

»Hvis der ikke kommer noget ud af det, så skal man klage til Trafikstyrelsen, som i sidste ende vil holde flyselskabet ansvarligt,« sagde hun søndag til B.T.

Travellink har ikke svaret på henvendelserne, B.T. har stillet siden 1. juli, og SAS holder fast i, at det er Travellink, der skal tilbagebetale pengene. 

Du kan spare kassen på din sommerferie - det fortæller Louise Aggerstrøm Hansen i den seneste udgave af podcasten Spar Kassen. Her kommer hun med en række sparetip - efter 12 minutter kan du høre et tip, der løber op i 4000 kroner.

Lyt hos Apple Podcast, Spotify eller ved at klikke play herunder.