Mona Ahlquist på 59 år havde i lang tid glædet sig til onsdag i sidste uge.
På travellink.com havde hun og manden nemlig bestilt flyrejse til Milano samt ophold på et hotel i tre dage fra 26. til 29. juni i den norditalienske storby. Men drømmen endte i et rent mareridt.
»Jeg er aldrig før blevet snydt på den,« siger Mona Ahlquist, der arbejder som sygeplejerske og bor i Odense.
B.T. har allerede beskrevet, hvordan Jann Villadsen, Camilla Lohmann, Michael Fitzwilliams og Jeanne Aabye Gøttske-Christoff hver især er dybt utilfredse med Travellink.
Ligeledes er det kommet frem, at næsten halvdelen af 16.738 anmeldelser af Travellink hos Trustpilot.com, har givet det laveste antal stjerner, det er muligt at give.
Blandt andet bruges sætninger som 'brug IKKE Travellink!', 'elendigt selskab', 'umulig at få kontakt til', 'misinformation og skrækkelig kundeservice' samt 'booker aldrig mere hos Travellink'.
'Cancelled'
Mona Alquists flyrejse til Milano skulle ske med EasyJet onsdag aften klokken 21:35 fra Københavns Lufthavn.
Troede de.
I første omgang var meldingen, at flyet var forsinket et par timer, men det blev meget værre.
»Vi har tjekket ind og står helt klar i gaten til bare at gå ind i flyet, da der tæt på midnat pludselig kom en besked om, at flyet til Milano var 'cancelled',« siger Mona Ahlquist og tilføjer:
»Årsagen var, at piloten havde fløjet for meget, så der skulle være en pause.«
Panik spredte sig
Panikken begyndt at sprede sig blandt passagerne, da meldingen om aflysningen kom ud.
»Der var ikke nogen fra flyselskabet, så vi måtte jo i panik forsøge at få at vide, hvad vi nu skulle gøre,« siger hun.
Det ender med, at de bliver fanget i et totalt kaos mellem EasyJet og Travellink.
»Jeg ringer til Travellink, vi jo har betalt 4.800 kroner for fly og hotel i Milano. Jeg kommer igennem til en, der taler noget lidt gebrokken engelsk, og får at vide, at jeg skal kontakte EasyJet,« siger Mona Ahlquist, der da var dybt frustreret.
»Da vi så får fat i EasyJet, er meldingen, at vi skal kontakte Travellink, bestillingen er foretaget igennem. Det var et totalt cirkus,« siger hun.
Det er da blevet et stykke over midnat, og Mona Ahlquist kan forstå, at nogen af de andre, der har købt billetten direkte gennem EasyJet, får mulighed for at flyve med andre selskaber i løbet af torsdagen.
»Det kunne vi så ikke, fordi det var købt igennem Travellink, så vi fik ikke tilbud om andre flyselskaber,« siger hun.
Direktør: Skal have pengene fra Travellink
B.T. har præsenteret sagen for Lars Arent, der er direktør i Forbruger Europa.
»Det er aldrig ok, hvis en passager bliver kastebold mellem flyselskab og det selskab, der har solgt billetten, når et fly bliver aflyst,« siger han.
Lars Arent vurderer, at det her er Travellink, der bør hjælpe Mona Ahlquist og manden.
»Hvis et selskab som Travellink sælger både flybillet og hotelophold, så tyder alt på, der er tale om en pakkerejse, og så er selskabet forpligtet til at hjælpe i tilfælde af en flyaflysning,« siger han og tilføjer:
»Så kan de ikke nøjes med at henvise til flyselskabet, hvis pengene skal tilbagebetales. Kunden skal i den situation have pengene af Travellink.«
Det hele endte med, at Mona Ahlquist og manden slukørede tog hjem til Odense natten til torsdag.
»Vi havde vores bil parkeret i lufthavnen, så vi tænkte, at vi lige så godt kunne køre hjem igen, og så måtte vi jo undervære den ferietur, vi ellers havde glædet os til,« siger hun.
B.T. har siden torsdag formiddag forsøgt at få en kommentar fra Travellink om, hvorfor man ikke har hjulpet Mona Ahlquist og manden?
Men Travellink har ikke reageret på henvendelsen. Heller ikke nyhedsportalen, Cision News, som Travellink på sin hjemmeside henviser til som 'presserum', har svaret på spørgsmålet.
Hvordan ser den perfekte burger ud? Og hvad med den perfekte pomfrit? Vigtigere endnu: Hvordan sparer du penge, når du spiser fastfood? Få alle svarene i det seneste afsnit af Spar Kassen, hvor B.T.s fastfoodanmelder, Henrik Ørholst, gør os klogere.
Lyt hos Apple Podcast, Spotify eller ved at klikke play herunder.