»Jeg har aldrig oplevet noget lignende.«

Det er meldingen fra 56-årige Camilla Lohmann, der er rasende på rejsebureauet Travellink. 

I marts 2022 bestilte hun hos Travellink en rejse med SAS til Mallorca med sine to børn August og Liva.

15.166 kroner kostede flyrejsen, som hun inderligt fortryder at have betalt. 

Flyrejsen, der skulle have fundet sted 9. juli 2022, blev nemlig ramt af strejke hos SAS, og derfor blev turen aflyst.

Men de 15.166 kroner har Camilla Lohmann ikke set skyggen af, selvom turen aldrig blev til noget. 

»Mage til ikke-eksisterende service har jeg aldrig oplevet. Det er fuldstændig umuligt at komme i kontakt med Travellink,« siger hun og tilføjer: 

»Jeg får kontakt til en chatbot, der svarer helt hen i vejret på mine spørgsmål. Jeg har udfyldt alt, hvad jeg skulle, men de eneste svar er, at jeg skal vente, og det har jeg altså gjort i rigtig lang tid nu.«

Mail afslører
Og det er ikke sådan, at Travellink venter på pengene fra SAS for at kunne overføre dem retur til Camilla Lohmann.

»Jeg har været i kontakt med SAS, og de har oplyst, at pengene for billetterne er ført tilbage til Travellink, som betalingen er foregået igennem,« siger hun. 

Pengene for de aflyste flyafgange er 22. december 2022 overført fra SAS tilbage til Travellink, viser en mail SAS sendte til Camilla Lohmann, da hun tidligere i år henvendte sig direkte til SAS på grund af tavsheden fra Travellink.

Så halvandet år efter at have fået pengene tilbage fra flyselskabet har Travellink altså ikke overført pengene retur til sin kunde. 

»Det er et stort bedrageri,« siger Camilla Lohmann. 

'Umulig at få kontakt til'
Camilla Lohmann er langt fra ene om at være dybt frustreret over Travellink. 

Hun er medlem af Facebook-gruppen, der hedder 'aldrig mere Travellink', som B.T. mandag kunne fortælle om. 

Og på Trustpilot.com er der tirsdag 16.732 anmeldelser af Travellink. Helt præcis 46 procent, altså tæt på halvdelen, har givet det laveste antal stjerner, der er muligt at give.

Præcis ligesom Camilla Lohmann har oplevet, så lyder det fra mange af anmelderne hos Trustpilot, at det er meget svært at komme i kontakt med Travellink, og at det trækker ud med at få penge for aflyste rejser retur.

Blandt andet bruges sætninger som 'brug IKKE Travellink!', 'elendigt selskab', 'umulig at få kontakt til', 'misinformation og skrækkelig kundeservice' samt 'booker aldrig mere hos Travellink'.

B.T. har siden mandag middag forsøgt at få en kommentar fra Travellink om, hvorfor de ikke har tilbagebetalt de 15.166 kroner for en rejse, der er blevet aflyst. 

Men Travellink har ikke reageret på henvendelsen. Heller ikke nyhedsportalen, Cision News, som Travellink på sin hjemmeside henviser til som 'presserum', har svaret på spørgsmål om den manglende tilbagebetaling til Camilla Lohmann. 

Direktør i Forbruger Europa, Lars Arent, kan godt forstå, at Camilla Lohmann og de mange andre er dybt frustrerede over, at Travellink på den måde trækker tilbagebetalingen ud.

»I Forbruger Europa ser vi desværre alt for ofte, at forbrugerne bliver dårligt hjulpet af flyselskaber og billetformidlere, når de forsøger at gøre brug af deres ret til tilbagebetaling eller kompensation i tilfælde af for eksempel flyaflysninger,« siger Lars Arent, der mandag slog fast, at der dog er skrappere krav på vej.

Der er rigtig mange penge at spare for landets boligejere lige nu – både på boligbanklån og bidragssatsen. Hør mere i den seneste udgave af podcasten Spar Kassen, hvor Jens Hjarsbech, cheføkonom i Mybanker, fortæller hvordan.

Lyt hos Apple Podcast, Spotify eller ved at klikke play herunder.