Han kørte sig til en evig plads i de danske sportshistoriebøger, da han blev den kun tredje dansker nogensinde til at vinde Le Mans.
Men Nicklas Nielsens karriere kunne have set helt, helt anderledes ud.
For inden den for alvor tog fart, var den tæt på at gå i stå.
Det krævede et helt særligt opkald at kickstarte karrieren og rejsen mod den stjernestatus, han har nu. Det fortæller Nicklas Nielsen til B.T.
»Jeg var heldig, at Johnny valgte at ringe den aften. Hvis jeg ikke havde taget telefonen, havde han måske ringet til en anden,« fortæller den 27-årige Le Mans-vinder.
På daværende tidspunkt vidste Nicklas Nielsen godt, hvem Johnny Laursen var, men han havde ikke den fjerneste idé om, hvilken betydning rigmanden ville få for hans karriere.
Den danske Ferrari-importør, der tidligere har stået bag blandt andet Bilbasen, Bil Magasinet, Woman og M!, har selv været bidt af racerløb de sidste 20 år.
»Jeg havde mødt Johnny på banerne, men jeg vidste ikke, hvor involveret han var med Ferrari, og for at være helt ærlig havde jeg ingen idé om, hvem han rigtig var, eller hvad det ville føre med sig,« fortsætter Nicklas Nielsen.

Den dengang 20-årige dansker havde været en af de allerstørste stjerner i gokart, hvor han havde kørt lige op med og slået folk som Max Verstappen og Charles Leclerc.
Men to år i tysk Formel 4 havde ikke for alvor sendt danskeren tættere på drømmen om Formel 1, og der var ikke penge til at tage skridtet op til Formel 3.
»Min karriere var tæt på at gå i stå, men jeg var aldrig tæt på at give op. Jeg ville bare heller ikke stå i en situation, hvor mine forældre skulle sælge huset og alt muligt, for at jeg skulle udleve min drøm.«
»Det havde jeg ikke lyst til, og det havde mine forældre heller ikke.«
De fleste danske motorsportsfans kender nok historien om, hvordan det danske stortalent Frederik Vestis far måtte sælge familiens gård for at finansiere sønnens karriere.
»Der nåede vi heldigvis ikke til,« siger Nicklas Nielsen, hvis familie alligevel brugte mange penge de første år.
»Måske én til halvanden millioner,« vurderer Nielsen, der i gokart kørte gratis hos de store fabrikker.
Og så er vi tilbage ved opkaldet fra Johnny Laursen.
Han ville have Nicklas Nielsen til at hjælpe sin søn, Conrad, i gokart for til gengæld at give Nicklas Nielsen chancen i Ferrari Challenge-mesterskabet.
»Nicklas er jo en legende i kartingverdenen, hvor han har slået alle de store som Leclerc og Verstappen, og alle har enorm respekt for hans præstationer og måde at være på. Jeg fik lyst til at hjælpe ham, fordi hans karriere i bilsporten var gået i stå,« fortæller Johnny Laursen i seneste udgave af Dansk Automobil Sports Unions magasin Autosport.
»Det var kombinationen af hans gode væsen og ydmyghed, der fik mig til at give ham en sæson i den italienske serie. Jeg sagde til italienerne, at Formula Racing godt ville sponsorere en sæson for Nicklas i Italien, men går det godt, skal I love at hjælpe ham videre fra Challenge-klassen. Og det gjorde de,« fortsætter Johnny Laursen.
Nicklas Nielsen vandt sine to første løb i Ferrari Challenge og året efter – i 2018 – dominerede han hele sæsonen og tog titlen.
»Det var dér, det startede. Det er vildt at tænke på, at det altid bare har været et mesterskab for rigmænd. Men det er fedt for Ferrari at fortælle den her historie.«
For resten er historie.
Siden har han kunnet leve af sin sport og vundet utallige trofæer. I juni kom det største af dem alle så i hus med Le Mans-triumfen.
»Jeg skylder Johnny et kram og en kop kaffe,« griner Nicklas Nielsen.

»Den måde, jeg kan sige tak på, er ved at køre med Johnny og Conrad i ELMS. Det er fantastisk at køre med dem, for de er som en ekstra familie for mig. Jeg nød også at se dem som far og søn på Le Mans.«
Mens Nicklas Nielsen og Ferrari vandt topklassen Hypercar, delte Laursen-familien en GT3 Ferrari med den amerikanske stjerne Jordan Taylor på vej mod en ottendeplads i GT3-klassen.
I Den Europæiske Le Mans-serie, ELMS, er det dog Nicklas Nielsen, der deler bil med dem, og det resulterede i en sejr i sæsonens første løb i Barcelona.
Siden har de været ramt af uheld og ligger derfor kun nummer ti i mesterskabet.
Bedre går det for Nicklas Nielsen og Ferrari i VM-serien, WEC, som Le Mans var en del af.
Her fortsætter de jagten på VM-titlen, når sæsonens sjette af otte løb køres søndag aften dansk tid i Austin, USA.
Også Michael Christensen, Mikkel Jensen, Oliver Rasmussen, Marco Sørensen, Michelle Gatting og Mikkel O. Pedersen deltager i det seks timer lange VM-løb.
