NICKLAS NIELSEN vinder Le Mans 2024 med Ferrari efter et nervepirrende drama, vi næsten ikke kunne holde ud at se. En forbandet dør kunne have kostet alt, men danskeren hev sejren hjem.

Og der er mere dansk succes med et klassepodie i GT3-klassen. Her får du B.T.s dom over årets Le Mans:

Det er historisk, det Nicklas Nielsen har opnået. Som den tredje dansker efter John Nielsen og Tom Kristensen vinder den 27-årige stjerne LE MANS. Og så med Ferrari. Det bliver ikke vildere. Det bliver ikke smukkere.

Og så i et historisk felt som det her med 23 Hypercars og mægtig konkurrence fra Toyota, Porsche og Cadillac især.

Triumfen kom ikke uden gigantisk drama, da en åben dør, som Nicklas Nielsen ikke kunne lukke selv inde fra bilen, pludselig så ud til at komme i vejen for den helt store triumf. Det kostede et uplanlagt pitstop, der fik Ferrari #50 ud af takt med de største konkurrenter, og så blev det pludseligt et spørgsmål om, hvorvidt Nicklas Nielsen overhovedet kunne holde hjem på benzindampene.

Det var formidabelt kørt. Nicklas, VI GLEMMER DET ALDRIG!

Den gør ondt! Le Mans kan slå hårdt, og det mærkede debutanten allerede tidligt, da Cool Racing #47 endte i garagen til et længere stop, der kostede mange omgange.

Det endte reelt Vestis chancer for overhovedet at få noget med hjem fra Le Mans, nærmest før løbet var begyndt.

Men Vesti når i mål, og det er uvurdelig læring. Hans egen præstation har også været stærk, så alt i alt er det uheldige omstændigheder, der koster et potentielt resultat.

Forhåbentligt er stortalentet ikke skræmt væk. Han skal tilbage på Le Mans, hvis Formel 1-drømmen glipper!

Hold nu op for et løb! For Nicklas Nielsen var ikke eneste jublende dansker i mål. Mikkel O. Pedersen og Ford Mustang-teamet, der ellers har haft så mange problemer i år, kører hjem på en tredjeplads i GT3-klassen. Nordmanden Dennis Olsen var formidabel i bil #88.

Og Michelle Gatting leverede igen på topniveau og var igen hjerteskærende tæt på det helt store resultat. Det blev en flot, men sikkert også bitter, femteplads.

Bitter må i hvert fald være eftersmagen hos Thys hurtigste. Malthe Jakobsen kæmpede om podiet i LMP2 til det allersidste, da et uheld sendte dem helt ud af spillet. Møgærgerligt, men flot præstation!

Mikkel Jensen og Peugeot må være enormt skuffede over et resultat på hjemmebane et godt styk under niveau. Desværre var Peugeot'en som forventet ikke konkurrencedygtig nok.

Vi elsker både LMP2 og GT3 højt, men vi kan ikke stoppe med at tale om den her Hypercar-klasse. Hvor er det fuldstændigt surrealistisk, at vi har 23 biler i topklassen på Le Mans. Det er helt nye tider sammenlignet med de gode gamle Audi-dage.

Og hvor er det fantastisk at se, at SÅ mange af bilerne kan kæmpe med i den helt sjove ende! Det var tæt, uforudsigeligt og utroligt nervepirrende hele vejen til målflaget.

Ferrari, Porsche, Toyota og Cadillac var selvfølgelig stærkere end de andre, og det stod tidligt klart, at vinderen var blandt de fire mærker. Men fire mærker er også mere, end vi har kunnet sige på Le Mans i over 20 år. Det er næsten ikke til at fatte.

Og bare vendt. BMW, Alpine, Peugeot og Lamborghini kommer efter det, lærer og bliver stærkere. Og så kan vi ikke vente på, at Aston Martin kommer næste år! Hvem sagde noget om guldalder? WOW!

Jeg håber inderligt, at du ikke så det, og at du sov i stedet, for det var jammerligt at være vidne til det, der foregik i de tidlige morgentimer.

Det er nogle af verdens bedste racerkørere og hold, der deltager på Le Mans, men fra klokken 04 til 08 søndag morgen var det ikke til at se. De fik ikke lov at vise det, fordi løbet var afbrudt af safetycar på grund af SILENDE regn.

Selvfølgelig skal sikkerheden være førsteprioritet! Det er ikke til diskussion. Derfor var afbrydelsen måske okay de første par timer, mens det var buldermørkt og regnen og dermed sigtbarheden var værst.

Men løbet blev genstartet ALT for sent. Fans og tv-seere blev snydt for massevis af aktion. Kørerne og holdene for at vise deres enorme talent. Det her var spild af alles tid!

Hvad kan det ikke blive til med den her gyldne generation af danske racerkørere i verdensklasse?!

Vi har allerede fire kørere i Hypercar, der alle er unge og har mange, mange år tilbage på topplan.

Og så banker endnu flere på til kontrakter med bilgiganterne. Malthe Jakobsen, Frederik Vesti, Marco Sørensen, Nicki Thiim, Bastian Buus, for bare at nævne nogle få.

Le Mans er dansk. Og det vil det være i mange år fremover!

DANSKE RESULTATER:

HYPERCAR:
1. Nicklas Nielsen (Ferrari)
6. Michael Christensen (Porsche)
9. Oliver Rasmussen (Jota Porsche)
12. Mikkel Jensen (Peugeot)

LMP2:
10. Frederik Vesti (Cool Racing)
11. David Heinemeier Hansson (Nielsen Racing)
12. Malthe Jakobsen (Cool Racing)

GT3:
3. Mikkel O. Pedersen (Proton Mustang)
5. Michelle Gatting (Iron Dames Lamborghini)
8. Conrad Laursen og Johnny Laursen (Spirit of Race Ferrari)
9. Marco Sørensen (D'station Aston Martin)
13. Frederik Schandorff (Inception McLaren)