Handsken er kastet, og der lægges op til kamp om de danske charterkunder.

Rejsekoncernen Tui lover overfor Finans.dk et comeback i Danmark efter flere år med dårlig økonomi og færre kunder i forhold til konkurrenterne.

Nu er ambitionen at blive Danmarks største rejseselskab, og Tui skal derfor distancere Spies, der sidder på tronen for nuværende.

»Målet for Tui er at blive størst i hvert af de nordiske lande og dermed også i Danmark. Det vil tage nogle år, men det er det, vi sigter efter,« siger Alexander Huber, chef for Tui i Danmark til mediet.

Tui har siden en ekspansion og navneskift fra Star Tour tabt 85.000 rejser i forhold til da salget toppede i 2013. Men Tui forventer et overskud på 50 millioner kroner i dette regnskabsår, og Alexander Huber kalder det ‘en  god platform at vokse fra.’

Kampen med Spies skal blandt andet vindes ved at sælge fleksible rejser, da mange kunder vil rejse 4 eller 10 dage. Det kan Tui tilbyde ved at øge brugen af rutefly, fortæller Alexander Huber

Direktør i Spies i Danmark, Jan Vendelbo, lader sig dog ikke ryste af udmeldingen fra Tui, fordi selskabet har ‘en god økonomi til at svare igen,’ lyder det.