Lørdag aften skal det hele afgøres, når den danske racerkører Mikkel Jensen kæmper for at vinde endnu en stor titel i USA.

Men denne gang er alt anderledes for den 28-årige danske stjerne.

Han er i direkte duel med sin tidligere holdkammerat om titlen, og deres rivalisering i år har ikke været uden kontroverser og drama.

Derfor vil en ny triumf også føles helt særlig, fortæller han til B.T. før det prestigefyldte Petit Le Mans-løb.

»Det vil være megafedt at vinde det her mesterskab,« siger Mikkel Jensen, der her ses med sin nye holdkammerat, Steven Thomas.
»Det vil være megafedt at vinde det her mesterskab,« siger Mikkel Jensen, der her ses med sin nye holdkammerat, Steven Thomas. Regis Lefebure

Sammen med Ben Keating vandt Mikkel Jensen alt, der var at vinde i 2021 og 2022 i det store amerikanske IMSA-mesterskab.

Men danskeren trængte til nye udfordringer, så før denne sæson forlod han 'verdens bedste amatør-racerkører', som amerikaneren populært kaldes, og fandt et nyt hold med en anden amatør.

Hver kørerbesætning i LMP2-klassen skal udgøres af en professionel og en amatør, der i langt de fleste tilfælde også er den, der betaler for gildet.

Mikkel Jensen skiftede til det franske TDS-hold, hvor han nu er makker med Steven Thomas.

Lørdag aften gælder det Petit Le Mans – 10-timers-løbet, der er sæsonfinale, og netop Ben Keating er førsteudfordrer til mesterskabet.

Rivaliseringen mellem særligt Keating og Thomas har bragt ekstra kolorit på den tætte titelkamp.

»Det startede groft ud på Daytona med håndgemæng i paddocken mellem de to. Keating var sur over, at Steven tog hans kørere,« fortæller Mikkel Jensen, der sørgede for, at den vigtige tredjekører Scott Huffaker fulgte med til TDS.

»Det har været fedt at se deres rivalisering hele sæsonen. De kører et mentalt spil på hinanden og blokerer hinanden lidt på banen. De kæmper nærmest som to kørere om Formel 1-verdensmesterskabet,« fortsætter Mikkel Jensen med et grin.

Mikkel Jensen er egentlig fabrikskører for bilgiganten Peugeot i VM-serien, men han bijobber for TDS i USA, hvor han fører mesterskabet inden sidste afdeling: ikoniske Petit Le Mans.
Mikkel Jensen er egentlig fabrikskører for bilgiganten Peugeot i VM-serien, men han bijobber for TDS i USA, hvor han fører mesterskabet inden sidste afdeling: ikoniske Petit Le Mans. Regis Lefebure

Danskeren understreger dog, at han og Keating har stor respekt for hinanden, selvom de nu er indædte konkurrenter.

Og lige præcis det faktum, at Ben Keating er konkurrent, gør den potentielle triumf endnu sødere.

»Når man kører med Keating, siger alle, at man SKAL vinde. At det er derfor, man vinder, og det er lidt rigtigt,« forklarer Mikkel Jensen.

For den 52-årige texaner er bredt anerkendt som den hurtigste og bedste af alle de såkaldte gentlemen drivers. Ja, han er vel nærmest en snydekode, fordi han er så meget bedre end de andre amatører.

Derfor er Mikkel Jensens rolle også blevet markant vigtigere med 56-årige Steven Thomas som holdkammerat, fordi Keating hverken havde brug for eller lyst til at blive coachet af danskeren.

»Steven gør alt for at lære. Intet kan slå ham ud. Han elsker bare at køre og står altid klar som den første og siger 'kom så gutter, lad os køre'.«

»Men det kan være svært for ham at acceptere, at han ikke er lige så hurtig som os professionelle. Hvis jeg siger til ham, at nu sidder sving 7 i skabet, og at han bare skal gøre det samme igen, så siger han, at det ikke passer, fordi han ikke er lige så hurtig som mig. Men det bliver han jo ikke,« griner Mikkel Jensen.

Til gengæld bringer Steven Thomas alle de mange penge, der skal bruges for at køre et af de største mesterskaber i verden.

Jensen og Thomas har vundet to ud af seks løb i år, men de har også været ramt af ulykker og punkteringer.
Jensen og Thomas har vundet to ud af seks løb i år, men de har også været ramt af ulykker og punkteringer. TDPSSP/Regis Lefebure

Udover at køre racerløb driver Steven Thomas et advokatfirma med sin kone og en tredje partner, hvor de bekæmper bedrageri i USA.

»Han lever af at få bad guys ned med nakken,« siger Mikkel Jensen om sin holdkammerat, hvis racerkarriere startede, da han fik en trackday-billet i julegave af sin kone for fem år siden.

Nu skal de sammen slå Ben Keating i det ikoniske 10-timers-løb Petit Le Mans på Road Atlanta-banen, som Tom Kristensen vandt med Audi i 2002.

»Det er et af de mest intense løb i verden. Banen er så fysisk hård, at man bliver slået i stykker. Og med næsten 60 biler bliver trafikken altafgørende,« fortæller Mikkel Jensen.

Han regner med, at han selv skal køre op mod fire af de ti timer. Steven Thomas skal ifølge reglerne køre minimum to og en halv time, mens den talentfulde tredjekører Scott Huffaker tager resten.

Mikkel Jensen og TDS-holdet har taget to sejre af seks mulige i år, men de har også været plaget af uheld, og ifølge danskeren er det derfor, mesterskabet stadig er helt åbent før det sidste løb.

Danskeren går ind til finaleløbet med en overlegen præstation i bagagen fra seneste løb på Indianapolis. Her var Mikkel Jensen den klart hurtigste kører i LMP2-klassen.

»Det var eddermame et godt løb! Jeg tror faktisk, det er mit bedste nogensinde,« siger Mikkel Jensen, der satte den tidligere Formel 1-kører Giedo van der Garde, den kommende Hypercar-kører Louis Delétraz og resten af stjernerne overordentligt på plads.

Mikkel Jensen med den tidligere Formel 1-kører Giedo van der Garde, der er stjernen i TDS-holdets anden bil.
Mikkel Jensen med den tidligere Formel 1-kører Giedo van der Garde, der er stjernen i TDS-holdets anden bil. Regis Lefebure

I det hele taget er danskeren begejstret for, at han har muligheden for at tage til USA og kæmpe med om sejre og mesterskabet.

Mikkel Jensens primære job er nemlig som fabrikskører for bilgiganten Peugoet i VM-serien, der inkluderer Le Mans, og her har sæsonen været ualmindeligt svær.

»Det er sindssygt fedt at komme her, for det er ikke nogen hemmelighed, at vi har haft en svær start med Peugeot. Det er godt for det mentale, fordi vi i IMSA kæmper i ens biler.«

Mikkel Jensen er langt fra den eneste dansker, der stiller til start ved Petit Le Mans lørdag aften dansk tid.

Det danske stortalent Christian Rasmussen, der jagter en karriere i Indycar, er én af konkurrenterne i LMP2-klassen.

Også Michelle Gatting og hendes franske kæreste Jules Gounon er til start.

Det samme er Anders Fjordbach, Dennis Andersen, Marco Sørensen og Frederik Schandorff.

Løbet skydes i gang 17.30 dansk tid lørdag.