Sur smiley og 10.000 kroner i bøde. Det er resultatet efter et besøg af Fødevarestyrelsen hos den mexicanske restaurant Vaca i Aarhus.

Ifølge ejeren Morten Hansson er der endnu en gang tale om en hetz fra styrelsen. Det er nemlig ikke første gang, det sker.

Fødevarestyrelsen konstaterede 16. december, at der ikke var helt styr på temperaturerne i restauranten. Det fremgår af en kontrolrapport på Fødevarestyrelsens hjemmeside.

Eksempelvis blev der taget målinger i restaurantens køleopbevaringsdisk. Her fremgår det, at der skal være under fem grader, men en beholder med majs afslørede, at temperaturen var 17,1 grader øverst i beholderen.

Ejeren Morten Hansson er dog uenig i, at det udgør et problem.

I et skriftligt svar til B.T. forklarer han blandt andet, at produkterne skiftes ud hver tredje time, og at de derfor ikke behøver at være så kolde eller varme, når de bruges med det samme.

»De regler, som Fødevarestyrelsen har, bliver fulgt, men kontrollanterne har langt mere travlt med nytteløse skemaer i et tungt bureaukrati end at se efter, om råvarer er friske, og om der er rent og pænt i køleskabe m.m., og så se overordnet på, hvordan virkeligheden hænger sammen i et køkken, hvor vi fokuserer på at lave frisk mad til vores gæster,« skriver Morten Hansson videre.

Fødevarestyrelsen er dog ikke enig med ham i, at produkterne ikke behøver være så kolde eller varme, blot fordi de bliver brugt hurtigt.

»Netop det med varmholdelse og at holde maden kold er et kritisk kontrolpunkt. Uanset hvordan deres produktionsfaktorer er, er det vigtigt, de overholder det. Vi kan generelt se, at når det ikke bliver gjort, så er det et af de punkter, hvor folk kan blive rigtig syge,« siger Karina Hindsdal, der er sektionschef i Fødevarestyrelsen, til B.T.

Morten Hansson forklarer desuden, at de oplever det som et generelt problem, at kontrollanterne ikke kan engelsk, fordi mange af hans medarbejderne er internationale.

Fødevarestyrelsen understreger dog, at man altid kan få hjælp udefra, hvis der er behov for det.

»Vores tilsynsførere gør alt, hvad de kan, for at sikre, at kunderne forstår det, vi siger og vejleder om. Derudover gennemgår vi også en retssikkerhedsblanket indledningsvist, hvor vi fortæller dem, at de kan få en bisidder med, hvis de har behov for det,« siger Karina Hindsdal og tilføjer:

»Men det er virksomhedens ansvar at sætte sig ind i de regler, der er, når man fører fødevarevirksomhed, også selvom der er sproglige barrierer.«

Det er langtfra første gang, Morten Hansson må hænge en sur smiley op i en af sine restauranter efter et besøg af Fødevarestyrelsen.

Vaca i Aalborg fik ligeledes en sur smiley i december, og i november var det Karma Sushi i Aarhus, som Morten Hansson også ejer, der fik en sur smiley.

Dengang beskrev Morten Hansson, at han mente, Fødevarestyrelsen »kører en hetz imod dem«.

»Det mener vi sådan set stadigvæk. Eller for at sige det, som det er: Det er ikke noget, vi mener, det er noget, de gør. Kort fortalt føler vi os uretfærdigt behandlet,« skriver Morten Hansson.

Fødevarestyrelsen forklarer, at man aflægger kontrolbesøg efter behov.

»Jeg har kigget på kontrolhistorikken i de to virksomheder. Jeg kan se historisk langt tilbage i mit system, og man kan jo sige, vi har et princip om, at vi skal komme meget der, hvor der er behov for det – ved dem, der enten ikke kan eller vil overholde reglerne, der laver vi meget kontrol,« siger Karina Hindsdal og fortsætter:

»Jeg kan se, der er flere gentagelser af samme forhold, selvom forholdet tidligere har været sanktioneret, og det er der, vi så laver mere kontrol og sanktionerer hårdere.«

Morten Hansson fortæller, at de nu vil forsøge at finde en middelvej, hvor Fødevarestyrelsen bliver tilfreds.

»Vi har aldrig fået en sur smiley for hverken friskheden af vores produkter/mad eller kvaliteten heraf. Der er tale om bureaukrati, når det er værst, og det har intet med virkeligheden at gøre i et professionelt køkken,« skriver Morten Hansson og fortsætter:

»Når så det er sagt, så er vi da trætte af postyret med fødevarekontrollen og kede af at skulle skrive så mange nyttesløse klager ind til fødevarekontrollens klageafdeling, da det som udgangspunkt intet hjælper, da det er dem selv, der skal vurdere klagen. Vi har nu nyt fokus på en 'gylden middelvej', hvor vi kan gøre Fødevarestyrelsen tilfreds, samtidig med at vi så kan drive vores forretninger på en bureaukratisk tung måde.«

Morten Hansson frygter dog ikke, at endnu en sur smiley vil få negative konsekvenser.

»Vi takker meget for omtalen, som B.T. her beretter om, og vi vil fortsat koncentrere os om virkeligheden i vores forretninger og gøre vores bedste for at give vores gæster en god spiseoplevelse med frisklavet ‘Mexican finger food',« siger han og fortsætter:

»Det vel aldrig en dårlig ting at få omtale i en af Danmarks største sladderblade. Så vi er utrolig glade for det gode samarbejde, som vi fortsat har med B.T.,« afslutter Morten Hansson.

I slutningen af 2021 kom det frem, at både Vaca og Karma Sushi kæmpede for overlevelse og var under konkursbehandling. I december blev begge kæder dog reddet.

Andre læser også