Først blev de to koncerter med den canadiske verdensstjerne Justin Bieber i Royal Arena i marts 2023 udskudt. Siden helt aflyst.

De mange koncertgæster kunne dog ånde lettet op. De ville, lød det fra billetfirmaet Ticketmaster, få refunderet billetterne.

I dag kan B.T. så fortælle, at Ticketmaster samtidig laver en smart billetfinte.

B.T. har tidligere afdækket, hvordan Ticketmaster beholder gebyret, når koncerter bliver aflyst.

Rasmus Munck har bemærket et ekstra gebyr på en returneret billet fra Ticketmaster. 
Rasmus Munck har bemærket et ekstra gebyr på en returneret billet fra Ticketmaster. 
Vis mere

Det har ført til kritik fra koncertgængere, herunder Andreas Peter Madsen, der i B.T. i november 2021 kunne fortælle, hvordan han betalte 45 kroner for en aflyst koncert med den canadiske R&B-sanger The Weeknd.

Men Ticketmaster laver her altså yderligere et gebyr: et gebyr ud over gebyret.

Det har 39-årige Rasmus Munck fra Troense opdaget.

Han betalte 1.500 kroner for to billetter til den aflyste Justin Bieber-koncert. Heraf udgjorde gebyret 120 kroner.

Altså skulle han have 1.380 refunderet for den aflyste koncert.

Men til hans store overraskelse fik han kun 1.370 kroner tilbage.

Ticketmaster snuppede lige ti kroner ekstra. Fem kroner for hver billet. B.T. har set dokumentation på begge dele.

»En ting er, at Ticketmaster beholder gebyret. Men at de så også lige tager ti kroner ekstra. Det er dårlig stil og udtryk for dårlig forretningsmoral,« siger Rasmus Munck.

Justin Bieber har aflyst to koncerter i Danmark. Billetkøberne får ikke deres gebyrer tilbage. 
Justin Bieber har aflyst to koncerter i Danmark. Billetkøberne får ikke deres gebyrer tilbage.  Foto: CHRISTOPHE ARCHAMBAULT
Vis mere

Han lever med at miste de ti kroner. Det handler om principper.

»Det er ikke et beløb, der vælter verden. Og det er også det, Ticketmaster udnytter. At kunderne ikke bemærker det eller bare trækker på skuldrene, men for Ticketmaster bliver det til store beløb, der skal ganges med mere end 30.000 for de to aflyste koncerter med Justin Bieber i Royal Arena,« siger han og fortsætter:

»I forvejen er det jo vanvittigt, at man skal betale for en vare, man ikke får. Og så får man også lige et ekstra gebyr oveni.«

Han mener, at det er et problem, at man som koncertgænger intet kan gøre.

»Der er ikke andre udbydere, hvis man vil til en bestemt koncert. Så har man ikke andre muligheder. Det synes jeg bliver misbrugt af Ticketmaster til ublu gebyrer,« siger Rasmus Munck.

Ticketmaster hed tidligere Billetnet, og kunderne er mildest talt ikke helt tilfredse med det amerikansk ejede firma.

I sommer kunne B.T. berette om kunder, der ikke modtog billetter, de havde betalt for. Kunderne kunne heller ikke komme igennem til Ticketmasters kundeservice.

Rasmus Munck fortæller, at han har henvendt sig til Ticketmaster og spurgt, hvorfor de trækker ti kroner ekstra. Han fik den forklaring, at gebyret fremgår af forretningsbetingelserne.

»Det er muligt, men det er ikke lykkedes mig at finde det sted, hvor det konkret står,« siger han.

B.T. har forsøgt at få en kommentar fra Ticketmasters administrerede direktør, Jakob Lund. Han henviser til et tidligere svar til B.T., hvor han blandt andet henviser til, 'at sådan har det altid været i branchen', og at gebyret i øvrigt 'dækker omkostningerne i forbindelse med formidlingen'. Hans samlede svar kan du se i artiklen her. Jakob Lund forholder sig ikke til det ekstra gebyr på fem kroner per billet.