Koncerten i Royal Arena med den canadiske R&B sanger The Weeknd blev hurtigt udsolgt.

17.000 publikummer var klar til at give den gas til september næste år.

Men nu har verdensstjernen aflyst, og en af fansene, Andreas Peter Madsen, regnede med, at han ville få hele billetten refunderet.

Men nej. Ticketmaster, der formidler billetten, beholder et gebyr på 45 kroner.

Andreas Peter Madsen kalder koncertgebyr på 45 kroner for bondefangeri.  
Andreas Peter Madsen kalder koncertgebyr på 45 kroner for bondefangeri.   Foto: Privat
Vis mere

Det mener Andreas Peter Madsen er bondefangeri.

»Når en koncert bliver aflyst, så regner jeg da med at få alle pengene tilbage. Vi havde købt to billetter til 900 kroner, men fik kun 810 kroner tilbage. Ticketmaster tog altså 90 kroner for en aflyst koncert. Det mener jeg er bondefangeri,« siger 35-årige Peter Andreas Madsen, der skulle have været til koncerten med sin kone.

Det er først, da han modtager sine penge, at han opdager, at Ticketmaster hapser ti procent. Det er på trods af, at han ikke får sin vare.

»Det er ikke i orden, og jeg kan jo regne mig frem til, at Ticketmaster tjener mere end 750.000 kroner for en udsolgt koncert i Royal Arena, der nu er aflyst,« siger Andreas Peter Madsen.

Han er ikke den eneste, der er vred. Kigger man på firmaets Facebook-side, raser kunderne i en tråd med mere end 14.000 kommentarer. Tråden ligger under et længere skriv om firmaets betingelser for blandt andet aflysninger. Det sker på engelsk, da der er tale om et internationalt firma.

»Jeg har forsøgt at få fat i kundeservice i tre måneder. Giv mig mine penge tilbage,« skriver én Facebook bruger, mens en anden skriver:

»Blev lovet pengene tilbage. Men de kom aldrig«.

Andreas Peter Madsen mener, at der tegner sig et billede af et firma, der spekulerer i, at det er besværligt at klage, og at der også er grænser for, hvilke beløb kunderne gider at klage over.

»45 kroner er jo noget man overlever, og de fleste tænker 'herregud'. Det er jeg ret overbevist om, at Ticketmaster ved, og så lever de med, at folk måske bliver irriterede. Og kunderne har heller ikke andre steder at gå hen næste gang, de vil til en koncert, hvis det er Ticketmaster, der sælger billetterne,« siger Andreas Peter Madsen.

Direktør i Ticketmaster Danmark, Jakob Lund, afviser, at der er tale om bondefangeri.

»Det er korrekt, at vi beholder gebyret. Sådan har det altid været i branchen. I hvert fald i alle de år, jeg kan huske. Det er fordi, formidlingen har fundet sted og vi har haft omkostningerne i forbindelse med formidlingen«.

Det, at man altid har gjort det, er jo ikke et argument. Synes du det er fair?

»Sådan er politikken, og det står i købsbetingelserne. De har været sådan i rigtigt mange år. Om det er fair er en længere diskussion, og det ved jeg ikke, om jeg skal tage op med dig nu,« siger han.

Kunden, B.T har talt med, regnede med at få alle sine penge tilbage og kalder det bondefangeri. Hvad siger du til det?

»Skal jeg være helt ærlig, så er der en grund til, at vi har nogle forretningsbetingelser og en politik på området. Hvorvidt reglerne skal opdateres eller ikke opdateres, den diskussion gider jeg ikke tage med B.T. Om det er ret eller rimeligt, gider jeg ikke gå ind i,« siger han.

Superstjernen The Weeknd har netop aflyst en række koncerter i blandt andet Danmark. Nu får kunderne penge tilbage - men kun nogle af dem.
Superstjernen The Weeknd har netop aflyst en række koncerter i blandt andet Danmark. Nu får kunderne penge tilbage - men kun nogle af dem. Foto: LUCAS JACKSON
Vis mere

Jakob Lund afviser, at firmaet gemmer sig, eller at man ikke kan komme i kontakt med Ticketmaster.

»Det skyldes den ekstraordinære situation under coronapandemien«, siger han.

Spekulerer Ticketmaster i, at det er et lille beløb, som alle kan undvære, og at man derfor ikke gider at klage.

»Det er ikke noget vi spekulerer i. Det er en branchestandard,« lyder det fra Jakob Lund.