De københavnske parkeringsregler er tilsyneladende svære at forstå for mange udenlandske bilister.

Siden 2017 har Københavns Kommunes parkeringsvagter udskrevet 83.000 parkeringsafgifter til biler på udenlandske nummerplader.

Det løber i alt op i 42,3 millioner kroner, der ville kunne have gjort gavn i den fælles kommunekasse. Men ak nej.

Som B.T. fortalte i sidste uge, er det kun hver tredje udenlandske bilist, der gider at betale sin parkeringsafgift, og København går dermed årligt glip af en indtægt på flere millioner kroner.

»Hvis en parkeringsafgift er givet efter bogen, så skal den betales, og det er uanset, hvor i verden man kommer fra. Alle er lige for loven,« siger Dennis Lange, chefkonsulent i FDM, der er de danske bilisters interesseorganisation.

»Vi har derfor en forventning om, at kommunen inden for rimelighedens grænser inddriver pengene fra de udenlandske bilister. Det skal gerne være sådan, at alle betaler det, de skylder, uanset om det er i ens eget land eller i et andet land, man har begået forseelsen,« lyder det fra Dennis Lange.

B.T. har ikke kunnet få Københavns Kommune til at udlevere en opgørelse over, hvilke lande der er dårligst til at punge ud, fordi kommunen angiveligt ikke ligger inde med disse data.

Noget kunne dog indikere, at en stor andel af de udenlandske bødeignoranter ikke skal findes meget længere væk end lige på den anden side af landegrænsen.

Svennskerne indkasserer flest parkeringsafgifter i København sammenlignet med andre nationaliteter. Arkivfoto.
Svennskerne indkasserer flest parkeringsafgifter i København sammenlignet med andre nationaliteter. Arkivfoto. Tobias Kobborg

B.T. har indhentet en opgørelse fra Økonomiforvaltningen, hvor det fremgår hvilke nationaliteter, der i gennemsnit står for den største andel af de udstedte parkeringsafgifter til udenlandske køretøjer i København.

Det viser sig, at de velkendte, nationale kendingsbogstaver SE ofte optræder på nummerpladerne hos udenlandske parkeringsyndere.

Vores svenske naboer – og dem bor der cirka 10,3 millioner af hinsidan – tegner sig således for cirka 30 procent af parkeringsafgifterne blandt udenlandske bilister.

Det ville have indbragt København 12,7 millioner kroner de sidste fem år, hvis svenskerne altså har betalt det, de skylder kommunen.

Svensk bilist i skørt biluheld med sin Volvo på Vesterbro midt i København den 22. oktober 2021. Det kan man da vist kalde for en ureglementeret parkering.
Svensk bilist i skørt biluheld med sin Volvo på Vesterbro midt i København den 22. oktober 2021. Det kan man da vist kalde for en ureglementeret parkering.

Nummer to på listen er tyske køretøjer, der lægger forrude til 24 procent af parkeringsafgifterne. Det svarer til rundt regnet 20.000 bødelapper på fem år, der ville have spædet 10,2 millioner kroner i den københavnske kommunekiste.

Arkivfoto af tysk ægtepar på havnerundfart i Københavns kanaler Mon de huskede at betale for deres parkering under deres besøg?
Arkivfoto af tysk ægtepar på havnerundfart i Københavns kanaler Mon de huskede at betale for deres parkering under deres besøg? Linda Kastrup

Listens nummer tre og fire er de to folkerigeste lande i Østeuropa. Køretøjer fra Polen indtager en tredjeplads.

Landets bilister står for cirka ni procent, hvilket vil sige 7.500 parkeringsafgifter over de sidste fem år og et potentielt afgiftsprovenu på 3,8 millioner kroner.

Polakkerne står for næsten hver tiende parkeringsafgift blandt de udenlandske bilister i København.
Polakkerne står for næsten hver tiende parkeringsafgift blandt de udenlandske bilister i København. GREG WOOD

Rumænien residerer på listens fjerdeplads ved at stå for syv procent af parkeringsafgifterne.

Det svarer til 5.800 p-afgifter, som ville have tilført kommunekassen små tre millioner kroner.

Syv procent af parkeringafgifterne ender i forruden hos køretøjer fra Rumænien.
Syv procent af parkeringafgifterne ender i forruden hos køretøjer fra Rumænien. KAI PFAFFENBACH

Nordmændene klatrer op femtepladsen med beskedne fem procent, der dækker over 4.100 bøder over fem år til en samlet afgiftssum på to millioner kroner.

De resterende 25 procent af parkeringsafgifterne kan ifølge Økonomiforvaltningens opgørelse henføres til kategorien 'øvrige nationaliteter'. Det svarer til 20,7 millioner kroner i parkeringsindtægter.

Nordmændene står for fem procent af parkeringafgifterne blandt udlændinge i København.
Nordmændene står for fem procent af parkeringafgifterne blandt udlændinge i København. Søren Bidstrup

FDM mener, at antallet af ubetalte parkeringsafgifter blandt udenlandske bilister, der parkerer ulovligt i Danmarks hovedstad, sender et dårligt signal.

»Det ville være uheldigt, hvis det her sender et signal til udenlandske bilister om, at man bare kan gå i flyverskjul. Det skal gerne være sådan, at alle betaler det, de skylder, uanset om det er i ens eget land eller i udlandet, man begår forseelsen,« siger Dennis Lange.

Om danske bilister også tit kører fra regningen, når de får en parkeringsbøde i udlandet, har FDM ingen opgørelse over.

»Vi har ikke nogen tal på det, men min mavefornemmelse siger mig, at de fleste danske bilister godt kan finde ud af at betale deres bøder, siger FDMs chefkonsulent.

Københavns Kommune er den kommune, der indkasserer flest penge på parkering. I 2019 havde kommunen en indtægt på 617 millioner kroner, mens det på landsplan lå i underkanten af én milliard kroner ude i kommunerne.

Kommunen beholder dog ikke alle pengene fra de betalte parkeringsafgifter, da halvdelen af indtægten går til Rigspolitiet.

En parkeringsbøde i København koster 510 kroner. Bøden bliver fordoblet til 1.020 kroner, hvis den sker på en handicapplads.

Der blev givet 333.000 parkeringsbøder i Københavns Kommune i 2019. Udenlandske køretøjer stod for 22.000 af dem.