277 opkald på bare 30 timer.

Så mange opkald mistede Region Hovedstadens vagtcentral, da fodboldlandsholdet 3. juli slog Tjekkiet i EM-kvartfinalen.

Der var alt for få medarbejdere på arbejde til at besvare de mange opkald. Det medførte, at hundredevis af 112-opkald ikke kunne komme direkte igennem. Det skriver Berlingske.

»Det er rystende. Det var jo ikke et terrorangreb, 112-beredskabet skulle håndtere. Det var en fodboldkamp, og der var totalt kollaps. Det er jo fuldstændig surrealistisk i et velfærdssamfund, at man ikke kan få fat på en ambulance i den situation. Vi kan ikke være det bekendt over for hverken borgere eller de medarbejdere, som sad og ikke kunne hjælpe,« fortæller vagtcentralchef Preben Hansen til Berlingske.

Det er ikke første gang i år, at vagtcentralen er hårdt belastet.

B.T. har i den seneste tid bragt historien om Camilla, der i sidste uge måtte vente mere end en time på en ambulance til en mand, der til sidst fik hjertestop, og den rystede Hanne, der blev afvist af 112, og først fik hjælp efter 75 minutter.

Vagtcentralen i København har i løbet af de seneste tre måneder mistet 2.482 opkald på bare 29 døgn.

Preben Hansen forklarer, at de mistede opkald er et resultat af flere opkald til vagtcentralen efter genåbningen af samfundet, som de ikke har kunnet forudse. I flere weekender har niveauet af opkald været på niveau med nytårsaften.

I 2020 modtog vagtcentralen i gennemsnit 432 opkald om dagen, mens centralen i juli i år modtog 523 opkald dagligt.

Alene i første uge af september var der ifølge Berlingskes oplysninger minimum 600 mistede opkald på regionens 112-vagtcentral.

Er dit opkald til 112 ikke kommet igennem? Eller har du en anden historie på hjertet? Så skriv på tipkbh@bt.dk