Det kommer til at skæppe ganske godt i kommunekassen, at der bliver etableret 15 nye parkeringszoner i København.

Også selvom parkering er gratis i zonerne, der alle findes i Københavns yderområder. Se de nye zoner i kortet nedenfor.

Således budgetteres der i den nyligt indgåede budgetaftale for 2022 med, at bilpendlere kommer til at betale parkeringsbøder for et tocifret millionbeløb. Årligt.

Af bilagene fra budgetforliget fremgår det, at kommunen allerede fra 2024 forventer at få bødeindtægter for 28 millioner kroner, blandt andet fra de nye zoner. Året efter er forventningen den samme.

Det giver et pænt overskud, der så rigeligt finansierer den opmanding af parkeringsvagter, kommunen også igangsætter.

Kommunen vil bruge 17,1 million kroner årligt på parkeringsvagter og driften af de 15 nye p-zoner, fremgår det af bilagene til budgetaftalen.

Teknik- og miljøborgmester Ninna Hedeager Olsen (EL) bekræfter, at kommunen vil hyre flere parkeringsvagter til hele byen, og at disse blandt andet skal dele bøder ud i de nye p-zoner.

»På baggrund af kommunens erfaringer med p-kontrol er der en forventning om, at de ekstra p-vagter årligt indhenter et millionbeløb fra bilister, der eksempelvis parkerer ulovligt og til fare for andre trafikanter eller ikke betaler for deres parkering,« siger hun.

Hos bilejernes interesseorganisation er man kritisk over for Københavns Kommunes forventning til millionindtægter fra de gratis parkeringszoner.

»Vi opfordrer kraftigt til, at man skilter og informerer så meget som muligt. Når vi snakker med vores medlemmer om p-afgifter, så handler det oftest om, at bilisten har overset skiltningen eller misforstået reglerne på stedet. Så når kommunen – baseret på erfaringer – forventer at få en ekstra millionindtægt, så viser det, at der ligger en uopfyldt opgave i at informere bilisterne bedre,« siger chefkonsulent i FDM Dennis Lange.

Kritikken af mangelfuld skiltning preller af på Ninna Hedeager Olsen.

»Københavns Kommune sørger selvfølgelig for retmæssig skiltning, som godkendes af politiet, og derudover arbejder vi med en konstruktiv tilgang i nye parkeringszoner, hvor vi i den første periode efterlader en huskeseddel til bilisten om, at der nu er indført begrænsninger i parkeringsmulighederne. På den måde håber vi, at flest mulig retter ind efter de nye regler og dermed slipper for en afgift,« siger hun.

Det er områderne kaldet 'Forslag A-L,' der netop er landet en aftale om at oprette. Grafik: Københavns Kommune
Det er områderne kaldet 'Forslag A-L,' der netop er landet en aftale om at oprette. Grafik: Københavns Kommune
Vis mere

Dennis Lange opfordrer kommunen til at oprette flere parkeringspladser, så bilister kan gøre nytte af såkaldt 'park and ride'. Det bliver der brug for, når bilisterne fremover ikke kan parkere dagen lang i eksempelvis Vanløse.

»På den ene side vil kommunen gerne have flere bilister, der sætter deres bil ved stationerne og bruger den kollektive trafik i stedet for at køre hele vejen ind til byen. På den anden side modarbejder man det ved at oprette parkeringszoner med tidsbegrænset parkering. Det får bare bilisterne til at køre hele vejen – hvad skal de ellers gøre?« siger Dennis Lange og fortsætter:

»Jeg forstår godt, at man vil tilgodese beboerne, men man må lave en løsning, der også tilgodeser bilisterne.«

Ninna Hedeager Olsen vil gerne imødekomme ønsket om 'park and ride'-anlæg, hvor bilisterne kan stille bilerne og tage tog eller bus resten af vejen ind mod byen. Men de anlæg skal rykkes helt uden for København, hvis det står til borgmesteren.

»Enhedslisten har i årevis ønsket sig park and ride-anlæg rundtomkring på Sjælland, så vi kan få minimeret antallet af pendlere, der tager bilen hele vejen ind til København. Senest er der i foråret blevet afsat penge til at undersøge, hvordan disse anlæg kan etableres i omegnskommuner til København.«

»Vi vil gerne have nedbragt de hundredtusindvis af bilister, som daglig krydser kommunegrænsen i bil, som både er med til at skabe trængsel og luftforurening. Her kan park and ride-anlæg måske være en løsning, og det ville være fint, om Folketinget tog ansvar og rykkede på denne dagsorden,« siger Ninna Hedeager Olsen og fortsætter:

»Jeg ser intet modsætningsfyldt i at begrænse pendlerparkeringsmulighederne i København og samtidig ønske sig, at bilisterne hopper op på cyklen eller over i den kollektive transport. Men FDM og jeg er nok uenige om, hvor langt bilisterne skal tage bilen. I København vil vi gerne af med den unødvendige biltrafik, og det betyder, at bilen skal parkeres uden for København, som i sig selv er flot dækket af både bus, tog og metro.«