Lis Weber Henner er dybt afhængig af sin lille grå Suzuki. Alder og sygdom betyder nemlig, at hun har svært ved at komme rundt ved egen hjælp.

Derfor har politikernes ambitioner om en bymidte uden benzin- og diselbiler gjort stort indtryk på Lis Weber Henner.

Den grå Suzuki, der kører på benzin, har hun blandt andet brug for, når hun skal ind til sin læge i midtbyen i Odense.

»Med mit helbred vil det blive alt for besværligt for mig at komme til bymidten og besøge min nuværende læge uden min bil,« fortæller Lis Weber Henner.

Hun er sikker på, at politikerne på Odense Rådhus før eller siden får gennemført et forbud mod benzin- og dieselbiler i Odense bymidte. En såkaldt nul-emissionszone.

Det vil betyde, at Lis Weber Henner ikke længere kan tage Suzukien de otte kilometer fra sin bopæl i Næsbyhoved-Broby til sin praktiserende læge i midtbyen.

En læge som hun har haft gennem de sidste 20-30 år.

»Vores læge kender os jo næsten personligt. Det vil være så besværligt, at skifte læge nu. Der er så meget som den nye læge skal læse sig igennem.«

Men du vil jo som et alternativ kunne få lov til at køre i et grønt og skinnede nyt letbanetog ind til centrum og din læge?

»Jeg er dårligt gående og har ikke luft til at gå særlig langt. Det vil ikke være særligt attraktivt for mig.«

Lis Weber Henner har for nylig fået konstateret en alvorlig lungesygdom, som gør hendes lunger stive, og hun får derfor sværere og sværere ved at trække vejret.

Bekymringen for fremtiden er begyndt at trænge sig på efter, at flere partier forud for den netop vedtagne klimahandleplan har talt varmt for, at der bør indføres et forbud mod benzin- og dieselbiler i midtbyen.

Det vil nemlig også gøre det sværere at tage på udflugt med døtrene til byens gågade.

»Vores hyggestunder i byen er noget, der betyder rigtig meget for mig, men det vil vi ikke kunne gøre mere, hvis vi ikke må køre ind til byen,« siger Lis Weber Henner.

Du kunne også anskaffe dig en elbil?

»Jeg vil ikke gå ud og skifte bil for at kunne køre derind. Vi har en relativt ny bil og samtidig en alder, der gør, at bilen gerne skal holde resten af vores tid,« siger Lis Weber Henner, der peger på, at hendes folkepension heller ikke rækker til en elbil, som priserne er nu.

Selvom byrådet for nylig har vedtaget en klimahandleplan, som ikke omfatter en beslutning om at gøre midtbyen fra for benzin- og dieselbiler, er ambitionerne ikke lagt i graven. Det er nu byrådets plan at begynde arbejdet med en ny grøn mobilitetsplan i 2022.