Bo Böhm lever af at sælge natur. Eller i hvert fald de dyr, der bor i den. Alligevel er han en splittet mand i disse dage.

Odenses byrådspolitikere er i fuld gang med at realisere ambitionen om en grønnere fremtid for Odense, og i den forbindelse har flere partier øjnene rettet mod biltrafikken.

»Man kan ikke presse citronen mere,« siger Bo Böhm, der er ejer af dyreforhandleren TrendyPets på Albanigade i Odense centrum.

Han er glad for politikernes grønne ambitioner, men udstøder et langt »puha« ved tanken om en af de anbefalinger, som byrådet bruger som udgangspunkt i arbejdet med byens kommende klimahandlingsplan.

»Det vil være en katastrofe for min butik. Det kan ikke undgås, at jeg mister kunder,« fortæller han.

Det er planen om en nulemissionszone i midtbyen, han frygter. Altså planen om at gøre midtbyen fri for biler med forbrændingsmotor.

»Det vil være at presse citronen og skubbe endnu flere af de små erhvervsdrivendes kunder ud i Rosengårdcentret. Det er jo tæt på umuligt for vores kunder at parkere herinde i forvejen.«

To uger efter at Bo Böhm overtog dyreforhandleren for to år siden, fjernede kommunen den gratis kantparkering foran hans butik. Han vurderer selv, at hver femte kunde forsvandt dengang.

»En af mine faste kunder, der er lidt af et luksusdyr, tager bussen herind nu, men det er jo langtfra alle, der er lige så trofaste som hende og ikke finder et andet sted med bedre bilforhold.«

Nu har han investeret i en ny butik på den anden side af gaden. Der er nemlig tilhørende parkering i gården.

»Det er totalt paradoksalt, hvis jeg flytter til den modsatte side for at få parkering, og de så smadrer det fuldstændigt,« siger han og forklarer, hvorfor bilen og parkeringspladser er så vigtige for lige nøjagtig hans forretning:

»Vi har store artikler som akvarier og store foderposer, og det er ikke så tit, at gamle fru Olsen tager en 15 kilo tung sæk på skulderen og drager helt ned i parkeringskælderen,« siger han og griner lidt.

Meget kunne dog tyde på, at det i fremtiden kommer til at blive sværere at shoppe kørende i centrum. Ikke alene er nulemissionszoner en anbefaling fra eksperterne.

Det er også borgmester Peter Rahbæk Juhls (S) mål, at odenseanere skal køre meget mindre i bil. Det fortalte han forleden i et læserbrev på fyens.dk.

»Det er nok lige meget, hvor meget jeg hopper og danser. Jeg fornemmer, at det bliver gennemført alligevel,« siger Bo Böhm fortvivlet.

Hans bøn er, at politikerne i det mindste vil droppe ideen om at udrulle forbuddet mod benzindrevne biler trinvis, men i stedet lukke det hele på en gang.

Oplægget fra eksperterne hedder nemlig, at man kan lukke byen for biler, der kører på fossilt brændstof etapevis. Startende i midtbyen hos Bo Böhm og over tid udbrede forbuddet til at gælde inden for de to andre ringveje, således at hele butikslivet i byen får samme vilkår.

Til spørgsmålet, om han ikke kunne forestille sig, at flere kunder vil tage den offentlige trafik ind til byen, svarer han prompte:

»Nej, det gør de ikke.«

Det mener han også er gældende, selvom den skulle blive endnu bedre, som Peter Rahbæk Juhl lægger op til i sit læserbrev.