Skal du ud at spise i weekenden? Så bør du overveje at læse med her.
I hvert fald hvis du har reserveret bord på en af Vesterbros mange restauranter.
Gennem den seneste måned har otte spisesteder i den københavnske bydel indkasseret sure smileys og bøder af Fødevarestyrelsen for at slække på fødevaresikkerheden.
Det gælder blandt andet en af Vesterbrogades mest anmelderroste asiatiske restauranter.
Hot Pot Republic specialiserer sig i det kinesiske køkken og har tidligere høstet fire hjerter fra Politikens madanmelder, der beskriver maden som »intens« og »aromatisk«.
Ros var der dog ikke noget af, da Fødevarestyrelsen besøgte restauranten 23. september. I stedet indkasserede Hot Pot Republic to bøder på i alt 20.000 kroner for dårlig rengøring og sjusk med fødevarehåndteringen.
'Gulv under og mellem inventar i køkken fremstår med snavsede belægninger. Under opvaskebord fremstår gulv med kraftige belægninger af snavs samt glasskår og tabt porcelæn. Der er desuden et større antal bananfluer i opvaske- og lagerområde samt omkring tomme flasker i køkkenområde,' står der blandt andet i kontrolrapporten.
»Det skal bare være i orden. Det skal der ikke være tvivl om, og vi må bare indse, at selvom vi har forsøgt at forbedre os, så har det ikke været nok. Derfor strammer vi nu endnu mere op,« siger Hot Pot Republics indehaver, Fanshuang Kong, til B.T.
Den mexicanske Restaurant Senorita på Istedgade har også sjusket med fødevarehygiejnen i sådan en grad, at det har udløst en sur smiley og bøde på 5.000 kroner.
Under et kontrolbesøg 28. september målte Fødevarestyrelsen en alt for høj kernetemperatur på 13 grader i 15 kilo færdigtilberedt kylling i sovs, hvilket er en eklatant overskridelse af temperaturkravene.
Dertil blev 12 kilo hakket oksekødsovs i et køleskab målt til otte grader, og køleskabstemperaturen blev målt til 7,6 grader. Ejeren måtte derfor straks smide al maden ud og tilkalde en tekniker, fremgår det af kontrolrapporten.
»Vores økonomi har ikke været så god efter corona, så i stedet for at udskifte køleskabet har vi prøvet at reparere det. Det ærgrer mig da,« siger restaurantejer Majid Kazimi Kozirash til B.T.
Kebabish på Vesterbrogade har også fået Fødevarestyrelsen på nakken. To gange i træk har shawarma-restauranten fået en sur smiley for dårlig rengøring, og dertil er der udskrevet bøder for 25.000 kroner.
'I to køleenheder i salgsområde fremstår hylder, hyldeknægte, sider, kanter og bund samt skuffer med ansamlinger af snavs, fedt, spildte og indtørrede madrester samt sorte belægninger af formodet skimmel. I bunden under skuffer ses madrester med tydelige ansamlinger af formodet skimmel,' står der i den seneste kontrolrapport fra 19. september.
Restaurantejer Nazakit Mahmood undskylder sig med, at han har haft svært ved at finde nok personale på grund af corona.
»Da vi genåbnede efter corona, havde vi ikke så meget at lave, og vi lavede kun takeaway. Men så fik vi lige pludselig travlt og havde ikke nok personale,« siger han til B.T og understreger, at han skam efterfølgende har fået rengjort sin restaurant.
Burger Garage på Halmtorvet har også måttet sande, at skidt og snavs avler sure smil. Under et kontrolbesøg 9. september viste det sig, at burgerrestauranten ikke havde fulgt op på en tidligere indskærpelse, og Fødevarestyrelsen kvitterede derfor med en sur smiley og bøde.
'Væg ved kølerum fremstår med ansamlinger af støv og snavs. Gulv under og bag grill/friture fremstår med ansamlinger med fedt og snavs, og gulvkanter langs væg fremstår med ansamlinger af snavs. Vindueskarm fremstår med støv og snavs, og væg ved håndvask fremstår med ansamlinger af snavs,' står der blandt andet i kontrolrapporten.
Jasmin Óladóttir, der er souschef på Burger Garage, forsikrer, at der er taget hånd om problemerne.
»Vi har snakket med vores personale om, hvordan vi skal blive bedre til at gøre grundigt rent, og vi har også fået lavet en skemaordning og aftaler om, hvordan vi gør rent nu,« siger hun til B.T.
Problemer har det også med at gentage sig på den italienske restaurant Senza Nome, der oversat til dansk betyder 'uden navn'.
To gange i træk er Senza Nome blevet afsløret af Fødevarestyrelsen i ikke at have ophængt en tidligere kontrolrappport med en sur smiley ved restaurantens indgang, som fødevareloven eller påkræver.
I den hengemte kontrolrapport fremgår det, at restauranten har fået en sur smiley og bøde for ikke at registrere sig hos Fødevarestyrelsen.
B.T. har kontaktet Senza Nome og talt med en medarbejder, der oplyser, at »chefen ikke er på arbejde«, og derudover påstår, at restauranten ikke har modtaget de seneste sure smileyrapporter med posten.
B.T. har de forgangne uger også fortalt om to andre restauranter på Vesterbro, der har haft alvorlige problemer med rengøringen. Det gælder eksempelvis sushirestauranten Kanagawa Sushi på Vesterbrogade, der 23. september fik sin tredje sure smiley i streg.
Det andet eksempel er den kinesiske dumplingbar i Kødbyen, Magasasa Dim Sum & Cocktails, som Fødevarestyrelsen har politianmeldt for gentagne overtrædelser af fødevarelovgivningen.
I brancheorganisationen HORESTA ærgrer man sig over den seneste tids dårlige kontrolresultater blandt restauranter på Vesterbro.
»Der er ingen tvivl om, at smileyen er utrolig afgørende. Restauranter er ekstremt eksponerede, så det er vigtigt for en virksomhed og dens omdømme, at den har glade smil. Og det samme gælder for forbrugerne,« siger Tine Skriver, der er fødevarechef i HORESTA, til B.T.
Hun mener dog ikke, at man kan bruge betegnelsen bøderegn på trods af, at Fødevarestyrelsen har givet dumpekarakter til otte restauranter i ét og samme brokvarter inden for et relativ kort tidsrum på cirka en måned.
»Ordet bøderegn skurrer i mine ører, når vi ved, at det er en relativ lille brøkdel af det samlede antal restaurationer. Det er kun to-tre procent af de samlede antal tilsyn, der udløser bøder,« siger Tine Skriver.