Er du vild med sushi? Så har du sikkert også prøvet at stoppe for meget wasabi i munden. Det er ikke en rar følelse, og man kommer til at skære en virkelig sur og grim grimasse.

Og netop sådan en pryder ikke bare én – men tre af de seneste smileyrapporter på en sushirestaurant på en af Københavns mest centrale og travle gader.

Her er der givet fem bøder på i alt 50.000 kroner ved de sidste tre kontrolbesøg, hvor det primært er rengøringen, der har sejlet.

Det klamme hattrick blev endeligt cementeret 23. september, da Fødevarestyrelsen atter afslørede problemer på restaurant Kanagawa.

'Virksomheden fremstår generelt ikke renholdt. Hylder i inventar fremstår med fedtede belægninger af snavs. Indvendigt i opvaskemaskine fremstår med farvede belægninger af snavs, især på spulearm. Gulv omkring afløb i forreste produktionsområde fremstår med belægninger af snavs. Håndtag på køleinventar fremstår med indtørrede og fedtede belægninger af snavs,' skriver Fødevarestyrelsen i sin kontrolrappport, hvor det samtidig fremgår, at forholdet udløste et bødeforlæg på 15.000 kroner.

Ifølge rapporten havde Kanagawa ingen bemærkninger til de beskidte forhold, men sushirestauranten stod også med et andet forklaringsproblem.

Fødevarestyrelsen kunne nemlig konstatere, at Kanagawa ikke havde ophængt en tidligere kontrolrapport med en sur smiley ved indgangspartiet, hvilket reglerne ellers foreskriver. Det kostede derfor en tillægsbøde på 3.000 kroner.

»Det er en skam, og vi skal være bedre, men nogle af de ting her er altså normale. De problemer, de fremhæver – for eksempel snavs på gulvet – er så normalt. Nogle gange har man lidt snavs omkring afløbene. Deres standard er ikke fair,« siger Yongguang Peil, der er direktør for Kanagawa, til B.T. København.

Kanagawa har på få måneder indkasseret fem bøder på i alt 50.000 kroner for ikke at efterleve fødevarereglerne. Foto: Google Street View 
Kanagawa har på få måneder indkasseret fem bøder på i alt 50.000 kroner for ikke at efterleve fødevarereglerne. Foto: Google Street View  Anders Malling Beck

Han oplyser, at sushirestauranten tidligere har haft en såkaldt elite-smiley. Elite-smileyen viser, at en virksomhed har fået en glad smiley ved de seneste fire kontroller, og at der ikke har været nogen sanktioner mod virksomheden de seneste 12 måneder.

Det står dog i skærende kontrast til Kanagawas nuværende smileyhistorik. Hele fire gange på fire måneder har Fødevarestyrelsen gået sushistedet efter i sømmene, og samtlige gange er der givet anmærkninger for overtrædelser af fødevarelovgivningen på grund af dårlig hygiejne.

Yongguang Peil afviser dog, at hans sushirestaurant har et skødesløst forhold til fødevarereglerne.

»Vi vil gerne holde restauranten 100 procent rengjort. Det er sikkert. Men da de kom for at tjekke hygiejnen, var vi allerede i gang med at benytte køkkenet og tilberede mad. Når kokkene har olie på hænderne, kan de ikke hele tiden vaske hænder, og så kommer der olie på nogle af de andre ting, de rører ved. Vi rengør ikke et håndtag, hver gang vi har rørt ved det. Men det gør vi sidst på dagen,« siger han.

Den første sure smiley blev givet så sent som 23. juni, da sushirestauranten dumpede rengøringen med et brag.

'Under borde i produktion og serveringsområde fremstår med fedtede belægninger. Væg ved friture fremstår med meget fedtede og snavsede belægninger. Friturekurve fremstår med indtørrede belægninger af gamle fødevarer. På lager fremstår gulv under kvartpaller med snavsede belægninger. Rummet fremstod desuden med spindelvæv. Gulv under inventer i serveringsområde fremstår med snavsede belægninger og tabte fødevarer,' står der i kontrolrapporten fra Fødevarestyrelsens besøg 23. juni.

Mindre end to uger efter – 5. juli – var den så gal igen. Denne gang var det sushistedets fødevarehåndtering, der fik mundvigene til igen at hænge gevaldigt nedad hos Fødevarestyrelsen. Kanagawa havde ikke kasseret 17 pakker med dumplings med purløg, der var trukket tilbage på grund af manglende allergimærkning, hvilket udløste en bøde på 20.000 kroner.

»Vores medarbejderstab er ikke så gode til at kommunikere. Vi fyrede derfor vores chefkok i sommer og erstattede ham med en, der er bedre til at kommunikere med Fødevarestyrelsen,« siger restaurantdirektør Yongguang Peil.

Han har dog måttet sande, at heller ikke dette har hjulpet, efter at det seneste kontrolbesøg udløste endnu en sur smiley – den tredje i streg.

»Jeg er meget ked af det over for alle. Uanset hvilken undskyldning vi har for det her, er det ikke godt nok. Det er derfor, vi får de her sure smileys, og vi har lavet hovedrengøring.«