Hvis ansvar er det, at dine børn er stille i timerne og ikke skaber uro?

Det er lærernes, men det er også dit, mener folkeskolelærer i København Signe Kløve Dreyer. Et ansvar, hun oplever, at nogle forældre forsømmer.

Signe Kløve Dreyer har undervist i folkeskolen i 16 år, og gennem alle årene har hun oplevet samme tendens.

I en almindelig klasse er der cirka en tredjedel af børnene, der skaber så meget uro, at de ødelægger undervisningen.

Signe Kløve Dreyer underviser blandt andet 7. klasse, og hun oplever, at der er otte-ni elever, der forstyrrer undervisningen og ødelægger det for klassens resterende 18 elever.
Signe Kløve Dreyer underviser blandt andet 7. klasse, og hun oplever, at der er otte-ni elever, der forstyrrer undervisningen og ødelægger det for klassens resterende 18 elever. Foto: Celina Dahl
Vis mere

»Jeg har arbejdet på tre forskellige skoler, og problematikken er den samme. Der er ingen tvivl om, det er anstrengende for mig som lærer, men det er også synd, at vi skal bruge så meget krudt på det, for man spilder meget af de andre elevers tid. Dem, der godt kan finde ud af det.«

Signe Kløve Dreyer kunne godt tænke sig en debat om forældrenes ansvar for at opdrage deres børn til at opføre sig ordentligt i skoletiden, og hun udgav derfor søndag et debatindlæg i Berlingske om emnet.

Du kan læse debatindlægget her.

Har du oplevet problemer med uro i dit barns klasse, og formåede I at løse dem? Så skriv et tip til 1929@bt.dk

Hun fortæller, at hun generelt oplever, at forældrene bakker op om lærerne og er lydhøre over for, hvordan de kan hjælpe, når deres børn skaber uro.

Men mange forældre er også passive, og enkelte har også svært ved at se deres egen andel i problemerne.

»Vi får af og til at vide, det er petitesser, vi skriver hjem om. Ligesom det sker, at vi får at vide, at vi som lærere må gøre noget ved den uro, der er,« siger Signe Kløve Dreyer.

Hun og hendes kollegaer arbejder systematisk med en række pædagogiske tiltag og virkemidler for at skabe ro i klasserne, men uden forældrenes hjælp kan det ikke lade sig gøre at komme i mål, fortæller hun.

»Vi kan sige: 'Hov, det må du ikke.' Sende barnet ud af klassen eller lignende, men hvis barnet er ligeglad med de sanktioner, vi har, og det er der nogle, som er, så kræver det, at forældrene også kommer på banen,« siger Signe Kløver Dreyer.

Som det gode eksempel fortæller hun om en far til en dreng, der ikke ville acceptere, at hans dreng forstyrrede undervisningen. Hver gang der kom besked fra skolen af negativ karakter, blev der trukket fra drengens skærmtid.

Signe Kløve Dreyer efterlyser, at forældrene tager ansvaret for deres børns opførsel i skoletiden på sig.
Signe Kløve Dreyer efterlyser, at forældrene tager ansvaret for deres børns opførsel i skoletiden på sig. Foto: Celina Dahl
Vis mere

Og var der ikke nogen henvendelser af negativ karakter i to måneder, var der en belønning på spil.

»Det virkede! Og det er ikke, fordi det vil virke for alle børn, men som forælder gik den far aktivt ind i problemstillingen og fortalte de andre forældre i klassen om, hvad der havde virket hjemme hos dem, og det gjorde en forskel,« fortæller Signe Kløver Dreyer.

Hun opfordrer til, at vi som forældre ser på os selv og vores egne børn, når der er problemer i en klasse med larm og uro.

Og så bør forældre interessere sig for trivselen i klassen på samme måde, som vi interesserer os for projektopgaver eller undervisningen.

»Min pointe er, at man som forælder ved, man har et ansvar, og at man handler, hvis der opstår problemer med ens barn,« siger Signe Kløver Dreyer.

Hun har gennem de sidste 16 år både undervist børn på mellemtrinnet i 4.-6. klasse og elever i udskolingen, der dækker over 7.-9. klasse

Problemerne med, at der er omkring en tredjedel af børnene, som skaber uro, gælder både de små og store elever, fortæller hun.