»Jeg havde ikke forestillet mig, at sådan noget her kunne ske.«
Sådan lydet det fra 50-årige Stine Balschmidt Lorentzen, der på to måder blev ramt af det massive betalingsnedbrud hos Nets 19. juli.
Hun mærkede nedbruddet, da hun pludselig ikke kunne betale sin regning, da hun var på café med sin søster den lørdag aften, hvor nedbruddet ramte.
»Det var underligt, at hverken min søster eller jeg kunne betale med kortet,« siger hun.
648 kroner trukket af tøjfirma
Og da hun mandag tjekkede sin netbank, spærrede hun virkeligt øjnene op.
»Jeg kunne se, at jeg var trukket 648 kroner fra et dansk tøjfirma, jeg aldrig havde hørt om før,« siger Stine Balschmidt Lorentzen, der bor i Fensmark ved Næstved på Sydsjælland.
Hun ringede så til tøjfirmaet, der har adresse i Randers i den modsatte ende af landet.
»Tøjfirmaet kunne se, at der var betalt med MobilePay fra en person, der hedder Daniel, som havde købt en t-shirt for 648 kroner,« siger hun.
Spærrede kortet
Stine Balschmidt Lorentzen talte efterfølgende med MobilePay og hendes egen bank, Coop Bank, der anbefalede hende af få spærret kortet.
Torsdag kom det frem, at en konsekvens under nedbruddet var, at cirka 2.000 personer har fået trukket penge, andre har brugt, og pengene ville blive betalt tilbage.
»Banken har fredag skrevet til mig, at nu var sagen løst, og jeg havde fået mine penge ført tilbage,« siger hun.
Hun skrev her efter til banken, at hun ikke forventede, at hun skulle betale for det nye kort.
»Jeg fik et lidt kort svar tilbage, hvor der stod, at de kunne se, at der ikke var hævet noget gebyr for det, selvom det er kutyme,« siger hun.
B.T. har spurgt Coop Bank om det er alle, der som konsekvens af nedbruddet 19. juli spærrede dankortet og bestilte et nyt, der slipper for at betale gebyr.
Men det kan Coop Bank først oplyse om i næste uge, er meldingen fra den presseansvarlige i banken.
Malene fik ved en fejl trukket penge fra to meget forskellige selskaber. Læs mere HER.

