De sidste snart tre år har været et regulært mareridt for 50-årige Jens Nielsen.

Først laver en ansat hos et stort alarmselskab en falsk underskrift med hans navn.

Da Jens Nielsen anmelder snyderiet til politiet, rammer han en årelang ventetid.

»Det har været nogle virkeligt hårde år. Jeg føler mig sådan svigtet,« forklarer Jens Nielsen.

Han har måtte leve med en endnu længere sagsbehandlingstid, end den rekordlange ventetid B.T.  ellers har afdækket, er virkeligheden for ofrene for kriminalitet.

Vi begynder med, hvordan Jens Nielsens sag startede.

I januar 2017 kommer en konsulent fra alarmselskabet Verisure på besøg i Jens Nielsen og konens lejlighed i Nyborg.

»Det har været nogle virkeligt hårde år. Jeg føler mig sådan svigtet,« forklarer Jens Nielsen. Foto: Thomas Nørmark
»Det har været nogle virkeligt hårde år. Jeg føler mig sådan svigtet,« forklarer Jens Nielsen. Foto: Thomas Nørmark
Vis mere

»Han var sød og sympatisk mand og fortalte godt om produktet,« siger Jens Nielsen og tilføjer:

»Konsulenten siger så til os, at hvis vi siger ja tak nu, så skal vi ikke betale for oprettelsen og for det udstyr, der bliver sat op, vi skal kun betale for selve abonnementet. Så vi siger ja tak.«

Parret får dog en regning tilsendt, der vækker stor undren hos Jens Nielsen.

Pludselig skal han alligevel betale fuld pris for abonnementet.

»Der knækker filmen, for vi har ikke sagt ja tak til dette, og vi har ikke skrevet under på nogen kontrakt,« siger Jens Nielsen, der beder om at få den underskrevne kontrakt tilsendt.

Da han ser den, rammer chokket virkeligt.

Han kan nemlig konstatere, at en anden har skrevet under med hans navn. Altså er underskriften falsk.

Jens Nielsen klager til Verisure, der med 100.000 kunder omtaler sig som Danmarks største alarmselskab.

Firmaet sætter straks en undersøgelse i gang, og i maj 2017 kommer konklusionen.

Verisure slår fast, at i alt tre af firmaets kunder beskylder konsulenten for at misbruge deres navne til falske underskrifter.

Konsulenten bliver straks fyret og meldt til politiet af både Verisure og Jens Nielsen.

»Jeg sender politiet en mail med den falske kontrakt. Så de får dokumentationen fra starten,« siger Jens Nielsen.

Nu starter så den hårde ventetid for alvor.

Formelt set er anmeldelsen sket til Midt- og Vestsjællands Politi, da Verisures hovedkvarter ligger i Køge.

Jens Nielsens sag sendes dog i november 2017 til Fyns Politi, da det er her, han bor.

»Jeg rykker og rykker politiet på telefon, men får bare besked om, at de ikke har mandskab til at se på min sag,« forklarer han.

8. juli i år skriver Jens Nielsen en mail til Fyns Politi om, at han undrer sig over, at sagen har ligget stille så længe.

'Jeg må beklageligvis oplyse dig om, at vi ikke har kunnet foretage den yderligere efterforskning, som skal til for at få belyst sagen endeligt. Jeg kan desværre ikke give nogen tidshorisont på dette,' svarer en politikommissær på mail den 10. juli.

Politikommissæren skriver videre, at han har været i dialog med Verisure, der har oplyst, at det økonomiske mellemværende parterne imellem skulle være bragt i orden.

Derfor får han denne oplysning:

'Jeg kan oplyse dig om, at sådanne forhold har en forældelsesfrist på 5 år,' skriver politikommissæren.

Har du som gerningsmand eller offer været udsat for den rekordlange ventetid hos politi og domstole? Skriv til B.T.s undersøgende journalist Thomas Nørmark Krog på tnkr@bt.dk

B.T. spørger Fyns Politi ind til sagen, og 8. november får vi dette svar:

'Fyns Politi vil gerne beklage den lange sagsbehandlingstid. Sagen er færdigefterforsket og lagt til videre behandling i vores anklagemyndighed,' skriver Fyns Politi og tilføjer:

'Vi kan godt forstå, at man som forurettet gerne vil have en hurtig afklaring, og i Fyns Politi havde vi selvfølgelig gerne set, at sagsbehandlingen var gået hurtigere.'

Verisures kommunikationschef, Jeppe Mieritz, fortæller, at de ikke har hørt mere om sagen, siden den tidligere medarbejder blev politianmeldt i 2017.

Han forklarer, at Verisure vil gøre alt, hvad de kan, for at undgå sådan en sag igen.

»Vi kan oplyse, at alle vores medarbejdere skal have politigodkendelse og selvfølgelig ren straffeattest,« siger Jeppe Mieritz.

Jens Nielsen slap også for at betale for selve oprettelsen, da Verisure blev klar over sandheden. Og han er først for nylig skiftet til et nyt alarmselskab.

Tilbage står et spørgsmål:

Hvordan har denne sag dog kunnet tage så lang tid hos politiet?

Fyns Politi har denne forklaring:

'Sagen her er bare ikke den eneste sag, vi sidder med. Rykker vi den her sag frem, så rammer det bare andre sager – og dermed andre borgere.'

'Vi har de ressourcer, vi nu en gang har, og vi gør vores bedste for at prioritere sagerne, så ressourcerne bliver anvendt til størst mulig gavn for borgernes tryghed og sikkerhed,' lyder det.