En ansat hos DB Cargo var om bord på det forulykkede lyntog ICL 210. Efter at have ringet til sin chef ilede han op i forreste ende, hvor han hjalp de tilskadekomne.

Togulykken 2. januar, der kostede otte passagerer i et lyntog livet, har sat sig dybe spor i transportfirmaet DB Cargo.

Jan Wildau, der er vice president i DB Cargo, fortæller, at virksomhedens ansatte er berørte af ulykken, men at den særligt har ramt 20-30 medarbejdere, der arbejdsmæssigt var tættere på arbejdet med Carlsberg-toget and andre i virksomheden.

For det første er der lokomotivføreren i det modkørende godstog, hvorfra en godstrailer efter alt at dømme rev sig løs og forårsagede ulykken.

Togulykke ved Storebæltsbroen onsdag den 2. januar 2019. (Foto: Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix)
Togulykke ved Storebæltsbroen onsdag den 2. januar 2019. (Foto: Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix) Foto: Mads Claus Rasmussen
Vis mere


»Det, jeg kan sige om ham, er, at han er berørt af situationen, og at han ikke er på arbejde i dag,« siger Jan Wildau.

En anden medarbejder, der er mindst lige så berørt af tragedien, er en civil ansat i DB Cargo, der som privatperson var passager i lyntoget.

Da ulykken indtraf, ringede han som det første til sin arbejdsplads.

»Han kontakter os og siger, at der har været en ulykke, og at et af vores tog måske er involveret. Så siger han: 'Jeg er nødt til at lægge på'. Han vælger af egen drift at gå helt frem i ulykkesområdet og redde dem, han kan,« fortæller Jan Wildau.

Otte mennesker omkom under togulykken på Storebæltsbroen 2. januar i år, da et godstog ramte et lyntog. Nu viser det sig, at flere ansatte hos både DB Cargo og DSB er blevet så hårdt ramt af ulykken psykisk, at de ikke længere kan passe deres job.
Otte mennesker omkom under togulykken på Storebæltsbroen 2. januar i år, da et godstog ramte et lyntog. Nu viser det sig, at flere ansatte hos både DB Cargo og DSB er blevet så hårdt ramt af ulykken psykisk, at de ikke længere kan passe deres job. Foto: Tim K. Jensen
Vis mere


Medarbejderen befandt sig til at begynde med ikke i den forreste del af toget, hvor skaderne var værst.

Alligevel så han det ifølge Jan Wildau som sin opgave at gå op foran og hjælpe med redningsarbejdet.

»Det har været en hård oplevelse for ham, og det er noget, der kalder på min dybeste respekt, at han lægger telefonen og går i gang med at løse den opgave, der er foran ham,« siger Jan Wildau.

Den tredje gruppe, der er ramt af tragedien, er de medarbejdere på terminalen, hvis job består af at læsse transportvognene.

»Ingen ved, om ulykken har noget med deres arbejde at gøre, men folk, der har påtaget sig så stort et ansvar, som det er at sikre de vogne, kan ikke lade være med at tænke: 'Kunne jeg have gjort noget, så tingene var gået anderledes',« siger Jan Wildau.

»Mennesker er grundlæggende mennesker. De er dybt berørt af det her, men det er intet i sammenligning med dem, der har mistet deres kære,« siger Jan Wildau.

Hvordan godstraileren kom løs er endnu uvist. Lørdag valgte Trafikstyrelsen på foranledning af Havarikommisionen at advare om fare ved låsemekanismer på såkaldte lommevogne, der kører med godstrailere.

Lommevogne er blevet benyttet af DB Cargo og andre transportselskaber over hele Europa i de seneste mange år.

Ved ulykken på Storebæltsbroen blev otte dræbt og 16 kvæstet. Godstoget kørte med trailere fra Høje Taastrup til Carlsbergs bryggeri i Fredericia.

DB Cargo har efter ulykken sat transporten af flasker på pause.

Fyns Politi har ikke ønsket at oplyse, om der er rejst sigtelse mod lokomotivføreren fra DB Cargo. Lokomotivførerens advokat, Henrik Juul, har 'ingen kommentarer'.