Der er langt fra Hirtshals til København. Både i afstand og i den måde, man tænker mode.

Men måske er det netop den bundsolide opvækst hos en arbejderfamilie i Nordjylland, der er årsag til den kæmpe millionsucces, som 41-årige Ditte Reffstrup har fået med sit design.

Godt hjulpet på vej af et møde med en af Danmarks rigeste mænd, en husbond med et iværksættergen, en stor tro på sig selv og en evne til at ramme plet, når det gælder modetrends.

B.T. ser i anledning af modeugen nærmere på nogle af de danske modebrands. Og ægteparret Reffstrup og deres modemærke Ganni er en af de store succeshistorier.

Her ses en model under Gannis første deltagelse i den københavnske modeuge i 2014.
Her ses en model under Gannis første deltagelse i den københavnske modeuge i 2014. Foto: Jens Nørgaard Larsen
Vis mere

Ifølge As Øland, der er kreativ chef hos Dansk Mode og Tekstil, har Ganni haft held med to ting – både med deres design og med at brande sig.

»Ganni har været virkelig dygtig til at hoppe med på influencerbølgen og brande sig selv. Det har de fået kæmpe succes med. De er virkelig et brand, som folk synes er cool,« siger hun til B.T.

Historien om Ganni er da også noget af et erhvervseventyr. Da Nicolaj og Ditte Reffstrup i 2009 overtog Ganni, trængte mærket til ny inspiration.

Hverken Nicolaj eller Ditte Reffstrup er uddannede designere. Han har en uddannelse i it fra CBS, mens hun har arbejdet sig op gennem modebranchen blandt andet som indkøber for Peder & Stoffer og senere for den danske modegigant Bestseller. Mens hendes mand tog sig af forretningsdelen, tog hun sig af designerdelen.

I Bestseller fik hun sit gennembrud som designer. Lidt tilfældigt. En kunde havde sagt til hende: 'Du skal møde min svigerfar', har hun tidligere fortalt til Berlingske.

Svigerfaderen var ingen ringere end stifteren af modegiganten Bestseller, Troels Holch Povlsen, der er far til den nuværende Bestseller-ejer og Danmarks rigeste mand, Anders Holch Povlsen.

Troels Holch Povlsen ansatte Ditte Reffstrup som indkøber, hvor hun også begyndte at designe.

Da de overtog Ganni, fortsatte Ditte Reffstrup med at designe. Ditte Reffstrups design koncentrerede sig om den såkaldte 'Ganni-pigen' – pigen på cykelstien, der skal kunne bruge tøjet. Og det gav pote.

Nicolaj og Ditte Reffstrup har fået gjort Ganni til en kæmpe succes.
Nicolaj og Ditte Reffstrup har fået gjort Ganni til en kæmpe succes. Foto: Celina Dahl
Vis mere

Da Reffstrup-parret overtog virksomheden, var det under små kår – i et hjørne i en lejlighed i København. Men pludselig begyndte Ganni at tage fart, og i 2014 deltog de for første gang i den københavnske modeuge.

Ditte Reffstrup turde knap at kigge, om der overhovedet kom nogen gæster til showet, har hun fortalt i et interview med Alt for damerne.

Men Gannis opvisning blev en succes. Den daværende indkøber for den ekslusive webshop Mytherasa.com, Justin O'Shea, troppede op. Og han kunne lide, hvad han så. Kollektionen endte med at blive solgt på den populære netportal.

Og da Ganni efterfølgende også fik en aftale med en anden stor luksusnetbutik, netaporter.com, ville succesen ingen ende tage:

Ganni er kendt for deres meget farverige stil.
Ganni er kendt for deres meget farverige stil. Foto: Sofie Mathiassen
Vis mere

»Jeg havde det, som om jeg var Peter Schmeichel, da han blev signet til Manchester United, da vi fik Netaporter.com. Så stort er det for os,« har Ditte Reffstrup udtalt til Berlingske.

Salget steg astronomisk, og det begyndte at stå klart for Reffstrup'erne, at de skulle bruge en partner, for at virksomheden fortsat kunne vokse.

I 2017 valgte de – sammen med deres daværende forretningspartner René André Dyhring – at sælge 51 procent af aktierne i Ganni til investeringsselskabet L Catterton, der er 40 procent ejet af LVMH. Selskabet ejer blandt andet Louis Vuitton og Dior. Ifølge Finans fik trioen over en halv milliard for aktierne, og af regnskabet for 2018 kan det ses, at egenkapitalen i Reffstrup-parrets investeringsselskab Fashion Records steg med knap 400 millioner kroner.

Millionindtjeningen gjorde dem i stand til at købe et af Københavns dyreste huse sidste år, da de lagde 30 millioner kroner for en villa i det eksklusive Rosenvænget-kvarter på Østerbro.

Nicolaj Reffstrup har sammen med sin kone, Ditte, fået kæmpe succes med modemærket Ganni.
Nicolaj Reffstrup har sammen med sin kone, Ditte, fået kæmpe succes med modemærket Ganni. Foto: Betina Garcia
Vis mere

Selv har Ditte Reffstrup svært ved at forstå succesen, har hun fortalt til modemagasinet Costume i april:

»… Der er sket så mange ting, og det har været så vildt for os. Tænk på, at vi startede som en lillebitte geschæft i en lejlighed, og at vi undervejs har fået tre børn. Det har været vildt intenst. Fantastisk, hæsblæsende og vidunderligt, men vi har jo også været ved at skide i bukserne flere gange. Tro mig, jeg har haft hundredvis af søvnløse nætter med afsindigt ondt i maven. Vi kastede jo alt ind på projektet uden at have nogen garantier.«

Men trods formuen har hverken Ditte eller Nicolai Reffstrup tænkt sig at stoppe med at arbejde. Begge arbejder stadig i Ganni, hvor det stadig er Ditte Reffstrup, der sørger for designdelen.

B.T. ville gerne have interviewet ægteparret Reffstrup til denne artikel, men det var desværre ikke muligt, da de allerede havde 'forpligtet sig til historier med andre dagblade', oplyste deres pr-afdeling.