Lewis Hamilton startede Formel 1-VM med endnu en sejr, men Bahrains Grand Prix understregede, at han og Mercedes er kommet under massivt pres.

Mercedes har nu vundet VM syv år i træk – seks titler til Hamilton og en enkelt til Nico Rosberg. Sådan er det ofte i Formel 1: Et team opnår ved hårdt arbejde et teknisk forspring, som man dygtigt forsvarer i en årrække.

Inden Mercedes var det Red Bull med Sebastian Vettel, og lige efter årtusindeskiftet vandt Ferrari VM seks år i træk med Michael Schumacher som førstekører.

Hamilton er også favorit til 2021-titlen, men jeg er sikker på, at Mercedes-æraen kører mod målflaget. Andre team – Red Bull er det oplagte bud – vil inden for en overskuelig fremtid overtage Formel 1-tronen.

Hvorfor? Til dels fordi 2021-reglementet ikke passer til Mercedes' designkoncept. Men mest fordi det kræver næsten umenneskelige ofre at dominere en kompliceret og stresset sport som Formel 1. På et tidspunkt får folk nok – regnskabet mellem triumfer på racerbanen og omkostningerne i privatlivet balancerer ikke længere.

Det er ikke, fordi Mercedes' dream-team er i opløsning, men en række af arkitekterne bag de syv VM-titler har tydeligvis taget deres fremtid op til revision.

En af de centrale figurer i teamets tekniske afdeling, italieneren Aldo Costa, stoppede allerede sidste år for at starte i et nyt job hos racerbilsproducenten Dallara i hjemlandet. Samtidig bad teamets ledende race-engineer, Mark Ellis, om et sabbatår.

Mercedes-dominansen startede i 2014, da de nuværende turbo-/hybridmotorer blev indført.

Netop motoren er en stor del af forklaringen på de mange Mercedes-sejre, men manden bag den stærke V6'er, Andy Cowell, forlader nu Mercedes. Nye, kompetente folk er klar til at overtage, men Cowells afgang vil alligevel hæmme Mercedes – specielt hvis han, som rygterne antyder, finder nyt arbejde hos et andet team.

Så er der kørerne. Både Lewis Hamilton og Valtteri Bottas har kontraktudløb efter denne sæson, og selvom finnen efterhånden er vant til kun at blive forlænget for et år ad gangen, er det bemærkelsesværdigt, at Hamilton i januar kun bandt sig til Mercedes for 2021.

Det betyder ikke nødvendigvis, at han forlader teamet efter denne sæson, men det betyder, at både han og teamchef Toto Wolff igen i år skal bruge store ressourcer på at forhandle fremtid.

Og hvad er teamchefens egen fremtid? Wolff begyndte allerede sidste år at snakke om at trække sig tilbage (og købte omtrent samtidig en aktiepost i Aston Martin, der nu har sit eget Formel 1-team).

Endelig er der Mercedes-koncernens rolle i Formel 1. Officielt har man bundet sig til sporten for de kommende år, men i dag er den tyske fabrik reelt kun mindretalsaktionær i Formel 1-teamet.

Det er gået lidt under radaren, men kort før jul købte kemikoncernen Ineos 33,3 procent af aktierne i Mercedes' Formel 1-team.

Samtidig øgede den gesjæftige teamchef, Toto Wolff, sin ejerandel til 33,3 procent, og Mercedes-koncernen reducerede sin andel til 33,3 procent. Fremtiden vil vise, hvad de nye ejerforhold kommer til at betyde, men det er ikke længere Mercedes, der har det sidste ord på bestyrelsesmøderne.

Og snart er det også et andet team, der sidder ved bordenden i Formel 1.