Adrian Newey er manden, der kan afgøre Formel 1-VM.

Den 62-årige englænder er teknisk chef for Red Bull-teamet, hvor han er i gang med at føre Max Verstappen frem til VM-titlen. På samme måde, som han gjorde Nigel Mansell, Alain Prost, Damon Hill, Jacques Villeneuve, Mika Häkkinen og Sebastian Vettel til verdensmestre: Ved at udstyre dem med feltets bedste bil.

Newey ligner det, han er – en teknisk nørd. Han har en universitetsgrad i aerodynamik, og var så talentfuld, at han i 1980 gik direkte fra universitetet i Southampton til et job hos formel 1-teamet Fittipaldi. Her grundlagde han den karriere, der via Leyton House/March, Williams (1990-96) og McLaren (1997-2006) førte ham til hans nuværende job som teknisk chef hos Red Bull.

I Formel 1 er motorerne i dag ‘frosset’ på omtrent samme niveau, og alle kører på Pirelli-dæk. Aerodynamik er derfor blevet det primære udviklingsområde, hvor de afgørende tiendedele findes.

Red Bull-teamchef Christian Horner (t.h.) fejrer en grandprix-sejr ved at springe i poolen med Adrian Newey.
Red Bull-teamchef Christian Horner (t.h.) fejrer en grandprix-sejr ved at springe i poolen med Adrian Newey. Foto: Grand Prix Photo
Vis mere

Her er Newey genial. Det siges, at han kan ‘se’, hvordan luftstrømmene former sig omkring bilen. Og mens alle andre formel 1-designere arbejder på avancerede computere, tegner Newey stadig ofte sine genialiteter med blyant på et gammeldags tegnebræt. Andre ingeniører i Red Bulls tekniske afdeling omsætter herefter Neweys ideer til vinderbiler af stål og kulfiber.

Som teknisk bagmand for 11 VM-biler siden 1992 er Newey i dag den mest eftertragtede mand i Formel 1. Alle teamchefer vil gerne hyre Verstappen eller Lewis Hamilton, men de vil endnu hellere have fat i Newey. Med ham som teknisk chef er teamet sikret en bil, mange forskellige kørere kan vinde med.

For få år siden tilbød Ferrari Newey en ugeløn på cirka tre millioner kroner, men englænderen, der siges at have skabt sig en personlig formue på cirka en halv milliard, foretrak at blive hos Red Bull i hjemlandet England, hvor ugelønnen ‘kun’ ligger på omkring en million kroner.

I 2011-14 vandt Red Bulls daværende førstekører Sebastian Vettel fire VM-titler i træk. Det skete ofte i kamp med Fernando Alonso (Ferrari), der på et tidspunkt bemærkede: »Sebastian er en stor kører. Men det er Adrian Newey, jeg virkelig kæmper imod…«

Sådan fejrer en nørdet og genial Formel 1-designer champagneorgiet på sejrsskamlen: Adrian Newey med skibriller og Sebastian Vettel efter Koreas Grand Prix 2012.
Sådan fejrer en nørdet og genial Formel 1-designer champagneorgiet på sejrsskamlen: Adrian Newey med skibriller og Sebastian Vettel efter Koreas Grand Prix 2012. Foto: Grand Prix Photo
Vis mere

Neweys betydning for Verstappens VM-offensiv blev tydelig hen over sommeren. Han væltede i sommerferien med sin cykel i Kroatien og måtte igennem flere operationer, der holdt ham ude af Red Bull-pitten i ugevis. Her mistede Verstappen meget af det momentum, der havde sikret ham VM-føringen, men da Newey igen var på plads i pitten, vandt hollænderen to løb i træk.

Derfor er Red Bull-ledelsen ikke begejstret for en anden af Neweys hobbies. Han har brugt en del af sin formue på historiske racerbiler, men han er åbenbart bedre bag tegnebrættet end bag rattet. Han har smadret klassiske biler som Ford GT40 og Jaguar E-Type i historiske racerløb, og skrækscenariet for Red Bull er, at han kommer alvorligt til skade. Newey har også forsøgt sig i moderne racerløb, og blev i 2007 nummer fire i amatørklassen GT2 i 24-timersløbet i Le Mans.

Hans succes som Formel 1-designer skyldes et medfødt talent for aerodynamik, gode lederevner (han har mere end 100 medarbejdere i Red Bulls designafdeling), grundig forberedelse og evnen til at tænke ud af boksen.

De to sidste talenter kom til udtryk, da han under Sebastian Vettels triumftog i starten af 2010erne blev træt af at få champagne i øjnene, når han repræsenterede teamet på sejrsskamlen. Han tog simpelthen et sæt skibriller med til sejrsceremonien!