B.T. varmer op til Formel 1-finalen med en analyse af de faktorer, der afgør om Lewis Hamilton (Mercedes) eller Max Verstappen (Red Bull-Honda) bliver verdensmester.
TEAMET
Både Mercedes' og Red Bulls Formel 1-team har tæt på 1.000 ansatte og økonomiske ressourcer, der går helt op til det nye budgetloft på cirka en milliard kroner pr. sæson (eksklusiv en lang række poster som for eksempel kører- og cheflønninger). I pitten er Red Bull-mekanikerne som regel overlegne, og teamet har allerede sikret sig den uofficielle VM-titel for årets bedste pitstop. Det er ikke fordi Mercedes-mekanikerne er meget langsommere, men bare et par tiendedele af et sekund kan være afgørende i den tætte kamp mellem Hamilton og Verstappen. Og så har Mercedes-mekanikerne stadig det katastrofale pitstop fra Monaco i baghovedet, hvor det aldrig lykkedes dem at få Bottas' ene hjul afmonteret.
TEAMCHEFEN
48-årige Christian Horner har stået i spidsen for Red Bull-teamet, siden energidrikgiganten i 2004 overtog Jaguar Racing. Selvom det er første gang siden 2013, da Sebastian Vettel vandt VM for Red Bull, Horner er involveret i en kamp om VM, virker han mere afslappet end Mercedes' teamchef, Toto Wolff. Den 49-årige østriger overtog i 2013 ledelsen af Mercedes' motorsportsprogram og har i flere omgange købt aktier i Formel 1-teamet, hvor han nu ejer 33 procent. Selvom Mercedes har vundet VM syv år i træk – eller måske netop derfor – er han tydeligvis presset af den nuværende titelkamp, hvor han ofte lader sig provokere af kollega Horners drillerier.
TEKNIK-CHEFEN
Red Bulls tekniske chef, Adrian Newey, er almindelig anerkendt som den mest geniale tekniker i Formel 1. 62-årige Newey har været hos Red Bull siden 2006 og er nu kommet sig over et cykelstyrt i sommerferien, og han kan blive den afgørende figur i VM-kampen. Hos Mercedes blev James Allison i løbet af sommeren afløst af Mike Elliott, og selvom det tyske team stadig har en stærk teknisk afdeling, har man i de seneste måneder mistet en række nøglemedarbejdere.
ANDENKØREREN
Valtteri Bottas skal bakke Lewis Hamilton op i VM-kampen. Finnen får efter fem sæsoner hos Mercedes ikke sin kontrakt forlænget (han kører for Alfa Romeo i 2022) og spørgsmålet er, hvor loyal han er. Efter han fik at vide, at George Russell overtager hans plads, har Bottas et par gange undladt at hjælpe Hamilton, og han virker ikke længere som den optimale wingman. Det samme gælder Sergio Perez hos Red Bull, der er for svingende til for alvor at kunne hjælpe Verstappen. Pierre Gasly og Yuki Tsunoda kan blive jokerne i titelkampen: De kører for Alpha Tauri, der ejes af Red Bull, og vil derfor næppe være neutrale, hvis de kommer i nærkamp med Hamilton.
HOVEDKVARTERET
Mercedes' Formel 1-hovedkvarter ligger i Brackey få kilometer fra den britiske grandprixbane i Silverstone. Det blev oprindeligt bygget til BAR-teamet i slutningen af 1990erne og blev siden overtaget af Honda og Brawn, inden Mercedes købte det i 2009. Fabrikken, der dækker 60.000 kvadratmeter, rummer blandt andet teamets vindtunnel og simulator. Mercedes' Formel 1-motor-hovedkvarter, der også leverer til Aston Martin, McLaren og Williams, er placeret i Brixworth. Red Bulls hovedkvarter ligger i Milton Keynes og husede i 1990erne Jan Magnussens team Stewart Grand Prix. Senere blev bygningerne overtaget af Jaguar Racing, og siden 2004 har Red Bull ejet anlægget, der er blevet løbende udbygget ved at overtage de omkringliggende bygninger. I disse måneder har man travlt med at bygge en ny afdeling i Milton Keynes, der skal huse Red Bulls kommende motorafdeling.
MOTOREN
Mercedes har haft flest hestekræfter siden det nuværende reglement for turbo-/hybridmotorer blev indført i 2014. Selvom mulighederne for at udvikle motorerne er begrænsede, er Red Bulls partner Honda nu kommet på niveau med tyskerne. Udfordringen fra Red Bull-Honda har fået Mercedes til at presse deres motorer mere end tidligere, og det har i år medført hidtil usete problemer med holdbarheden. Motorskift inden finalen vil udløse en gridstraf og kan derfor afgøre VM. Hamilton tog sin seneste nye motor i brug i Brasilien, og en ny motor giver altid en lille fordel. Hamiltons nye motor er dog allerede nu så 'brugt', at denne fordel ikke er så markant som i Brasilien.
BAGVINGEN
Mercedes og Red Bull har på skift anklaget hinanden for at benytte en bagvinge, der ikke opfyldte reglementet. Bagvingen skal via vindens tryk skabe vejgreb (’downforce’) i svingene, men hæmmer på grund af vindmodstanden til gengæld topfarten på langsiderne. Det er derfor en fordel at bagvingen bøjer (’flexer’) bagud på langsiderne – dermed reduceres vindmodstanden og topfarten øges. Men det er naturligvis forbundet med en vis risiko at have en fleksibel bagvinge – hvis den er så ’blød’, at den kan brække af bilen, er det livsfarligt for køreren. For at sikre vingernes strukturelle styrke udsætter bilsportsforbundet FIA dem for diverse test. Indtil nu har både Mercedes' og Red Bulls vinger bestået alle tests, og så længe de gør det, er de i princippet lovlige. Balladen om bagvingerne ligner derfor et forsøg på at få konkurrenten til at tabe fokus.
DANSKEREN
Både Red Bull og Mercedes har en dansker ansat. Ole Schack har været mekaniker for Red Bull, siden teamet startede i 2004, og i dag er det den 43-årige dansker og teamchef Christian Horner, der har repræsenteret teamet ved flest løb. Schack er i dag ansvarlig for forenden af Verstappens bil og indgår også i Red Bulls pitstop-crew. Formel 3-køreren Frederik Vesti blev op til denne sæson udnævnt til en af Mercedes' fem juniorkørere, men han har endnu ikke kørt en af teamets Formel 1-biler (og kommer heller ikke til det i den næste uges Young Driver Test).