De voldsomme angreb på supermarkedsgiganterne Coop og Rema 1000 fortsætter ufortrødent den kommende weekend.

Ud over annoncekampagner, som igen i denne weekend indrykkes i 17 af landets største aviser, udloves der nu en dusør på 500.000 kroner.

I den forgangne weekend angreb dyrevelfærdsorganisationen Anima både Coop og Rema 1000 i en landsdækkende annoncekampagne.

Her kritiserede de kæderne for at gøre for lidt for at udfase de såkaldte turbokyllinger, der kun lever i fem uger før slagtning.

Anima anslår, at 85-90 procent af de kyllinger, kæderne sælger, er af Ross 308-racen, som altså kaldes turbokyllinger.

I den forgangne weekends kampagne opfordrede Anima de to dagligvarekæder til at give Anima adgang til at filme i kyllingefarme, så de kan vise danskerne, hvad er det for nogle forhold, turbokyllingerne bliver opdrættet under.

Både Coop og Rema 1000 forklarede, at de ikke kan give adgang, da de ikke selv producerer kyllingerne.

Så nu har Anima taget skeen i den anden hånd.

Sådan ser en del af weekendens annonce fra Anima ud.
Sådan ser en del af weekendens annonce fra Anima ud.
Vis mere

I denne weekends kampagne udlover Anima en dusør på en halv million kroner til den kyllingefarm, der vil lukke dem ind og lade dem filme kyllingernes liv.

»Vi vil gerne vise danskerne, hvad det er for nogle kyllinger, Rema 1000 og Coop sælger så mange af. Jeg tror ikke, at der er nogen forbruger ved sine fulde fem, som kan se de her forhold og mene, at det er okay,« siger Thorbjørn Schiønning, kommunikationschef for Anima:

»Vi håber, at forbrugerne vil se de her horrible forhold og presse Coop og Rema 1000 til at sætte fart på udfasningen af turbokyllinger.«

500.000 kroner i dusør. Hvor i alverden får Anima de penge fra?

»Vi har fået en del støtte til at lave vores kampagne fra en amerikansk fond, der støtter dyrevelfærd. Det er ikke småpenge for os, men det giver os mulighed for at udlove en høj dusør og forhåbentlig skaffe optagelser af turbokyllinger.«

Mener du selv, det er specielt sympatisk at blive ved med at hænge kæder ud på den her måde?

»Kæderne selv synes nok ikke, det er sympatisk, men vi møder faktisk stor opbakning fra danskerne. De vil gerne have bedre dyrevelfærd.«

Tror I selv på, at I får adgang til en kyllingefarm ved at udlove en dusør?

»Det håber vi meget. Det her er ikke rettet mod den enkelte kyllingeavler. Der er mange avlere, som ikke synes, det er fedt, at de skal opdrætte kyllinger med sparekniven forrest. Så vi håber, at nogle af de avlere, der ikke selv synes, det er fedt med de her forhold, vil lukke os ind.«

Mens Coop 'kun' har været skydeskive i Animas kampagne den seneste uge, er det fjerde gang på et år, at Rema 1000 udsættes for en kampagne-storm.

Rema 1000 har også været genstand for en række demonstrationer foran udvalgte butikker.

I en kommentar til B.T. skriver pressechef Jonas Schrøder:

»Vi undrer os over, at Anima har valgt denne fremgangsmåde med at nævne enkelte kæder, da vi – på linje med flere dagligvarekæder herhjemme – er i gang med at udfase denne kyllingerace.«