Lyt til artiklen

Vil du lytte til artiklen?

Køb et Digital Plus-abonnement og lyt med det samme.

Vil du lytte til artiklen?

Køb et Digital Plus-abonnement og lyt med det samme.

Efter flere ugers spekulationer om stigende fødevarepriser på et tidspunkt ude i fremtiden ser det nu ud til, at der er kommet en konkret dato for, hvornår du skal have flere penge op af lommen.

Fødevarer er ellers gennemsnitligt steget en del mindre i pris de seneste måneder end den generelle inflation i samfundet. Men det er snart slut.

Sådan lyder beskeden fra flere aktører i dagligvarebranchen over for B.T.

Hos Lidl er de stigende priser så markante, at man allerede nu ser sig nødsaget til at spare lidt på krudtet, når man planlægger tilbudsaviser 12 uger ud i fremtiden.

»Der er ingen tvivl om, at priserne stiger. Allerede omkring jul vil kunderne mærke det, men det er især i januar, februar og marts, at det vil være ret tydeligt ude i butikkerne,« forklarer Rasmus Pape, indkøbsdirektør for Lidl Danmark:

»Man vil også kunne se det ved, at tilbudskampagnerne bliver mere afdæmpede. Vi vil selvfølgelig investere for at være de billigste på markedet, men alt andet lige ser kunderne ind i prisstigninger.«

Årsagen er, at priserne på energi, emballage og transport stiger over hele verden. Det sætter sig nu i fødevarepriserne.

Alle supermarkedskæderne har de seneste uger forhandlet med leverandørerne om nye årskontrakter, og der er mange leverandører mødt op med prisstigninger.

Det er sket på baggrund af stigende priser på råvarer, fragt og emballage.

Og det er altså stigninger, som har kurs mod danskerne.

»Der er ingen tvivl om, at vi ser ind i et 2022 med højere fødevarepriser. Det er for tidligt at sige, hvor meget og på hvad, men det er uomtvisteligt, at priserne stiger,« siger Jens Juul Nielsen, informationsdirektør i Coop, der driver Fakta, Brugsen-kæderne, Irma, Kvickly og Coop 365:

»Man skal nok ikke forvente at se de store ændringer resten af 2021. Men det er uundgåeligt, at der kommer prisforhøjelser på dagligvarer i første halvdel af 2022.«

Samme melodi lyder fra Salling Group, der driver Netto, Føtex og Bilka.

»Prisstigninger på enkeltvarer og kategorier er uundgåelige for hele dagligvarebranchen, og vi ser det allerede nu som følge af de høje råvarepriser og udfordrede forsyningskæder,« skriver Salling Group i en kommentar og tilføjer, at man vil kæmpe for at holde priserne nede.

Hos Dagrofa, der driver Let-Køb, Meny og Spar, lyder det i en kommentar, at man ikke lige nu kan sige, hvor prisstigninger rammer. Man konstaterer blot:

»Ligesom resten af branchen oplever vi også, at leverandører varsler prisstigninger på nogle områder grundet den usædvanlige situation, og vi gør, hvad vi kan, for at holde priserne nede.«

I oktober ramte inflationen 2,4 procent i Danmark, hvilket var det højeste niveau i ni år.

For fødevarer var tallet 1,5 procent.

Andre læser også