Firmaet bag det kendte morgenmadsbrand Kellogg's skyder nu tilbage på Rema 1000.
Det startede, da kommunikationschefen i Rema 1000, Jonas Schrøder, tidligere torsdag kom med en klar opfordring til flere store firmaer.
»Der er nogle brands, der kraftigt bør overveje, hvorfor de synes, deres mærkevarer skal have så høj værdi, når kunderne ikke vil betale det. Så samler varen bare støv - og vi driver jo ikke museum og tager entre,« sagde han tidligere torsdag til B.T.
Men nu får han modspil fra et af de udskældte brands.
Jan Friislund, der er country manager i det amerikanske firma Kellanova, der producerer Kellogg's, mener, at supermarkederne i Danmark bør sørge for, at der er en fast pris, der er lavere end nu.
»Kellanova arbejder på højtryk for at få hyldepriserne nedad, men vi har også brug for, at dagligvarekæderne selv gerne vil sætte priserne ned. De bestemmer jo selv deres priser,« siger han.
Rema 1000 skyder tilbage på det amerikanske selskab.
»Det må være store omvendt-dag hos Kellanova, når de påstår, at de arbejder på højtryk for at få hyldepriserne nedad. For de har ikke gjort andet end at øge deres priser til os de senere år,« siger Jonas Schrøder.
'Hav en fast pris'
Helt konkret anbefaler Kellanova, at man stopper med tilbudskampagner, og i stedet har en fast pris, der er lavere end nu.
»I de danske dagligvarebutikker kan man godt finde Kellogg's Cornflakes til omkring kroner 45 for en pakke, men de er samtidig meget tit på tilbud, da strategien hos de fleste dagligvarekæder i Danmark er at køre high/low prissætning på kendte brands som fx Kellogg’s Cornflakes for at kunne trække kunder ind i butikken,« siger Jan Friislund og tilføjer:
»Derfor er den reelle pris, som forbrugerne i gennemsnit betaler snarere 25 til 30 kroner. I Danmark er kampagneandelen på de største brands helt op til 80 procent.«
'Bliver udstillingsmodeller'
Det giver Jonas Schrøder ikke meget for.
»Hvis vi skulle sælge en pakke Kellogg's hele året til den pris, han foreslår, så ville vi konsekvent køre med tab på grund af deres vilde priser til os – som bare har betydet, at det mere er udstillingsmodeller, vi har stående i butikkerne i dag,« siger han.
Informationsdirektøren i dagligvaregiganten Coop, Jens Juul Nielsen, giver heller ikke meget for meldingen fra det amerikanske selskab.
»Vores bedste råd til mærkevarerne er: Vær fair i prissætningen, for ellers tipper kundernes interesse væk fra dem, fordi de bliver fore dyre,« siger han.
Hvem er de store vindere på markederne efter Donald Trumps valgsejr? Og hvem er taberne? Og står hundredetusinder af danskere over for en decideret rentefest? Det ser redaktionschef på euroinvestor.dk Thomas Ambrosius nærmere på i den seneste udgave af B.T.s podcast Spar Kassen.
Lyt med på Spotify, Apple Podcast eller herunder: