Grønne biler med lavt forbrug er populære.
Næsten alle bilproducenter har lanceret spare-udgaver af kendte modeller med tilnavne som f.eks. Greenline, Bluetech, Ecotec, Econetic, Efficient Dynamic eller lignende.
Opels indsats i den grønne skov bærer betegnelsen EcoFLEX. Vi har testet den lille Corsa-model i seneste EcoFLEX-udgave med 1,2 ltr. dieselmotor. Den kan efter Opels mening køre 24,4 km på en liter brændstof. Med let fod og minimal brug af bremserne nåede vi op i nærheden af dette tal.
En almindelig Corsa 1,3 CDTI med seks gear og 15 hk flere går et par kilometer mindre. Med 20.000 km årligt er EcoFLEX ca. 500 kr. billigere i brændstofforbrug.
Man kan diskutere, om det er er anstrengelsene værd? Svaret er både og. Eller rettere ja for nogle. Nej for andre. Det hænger samme med, at spare-udstyret koster på næsten alle andre områder end forbruget.
F.eks. har EcoFLEX har fået letløbsdæk og lettere hjul. Plus et par centimeter lavere frihøjde for at minimere luftmodstanden. Letløbsdækkene gør EcoFLEX mindre retningsstabil end 90 hk udgaven. Det er spare-bilens svageste punkt. Den er simpelthen svær at køre ligeud med. Især i blæsevejr.
De lettere hjul er der til gengæld kun godt at sige om. Først og fremmest kommer de komforten til gode, fordi den uaffjedrede vægt bliver mindre.
Fordelen sluges desværre delvist af, at EcoFLEX er mærkbart fastere i affjedringen p.g.a. reduceret frihøjde. Så skulle man tro, at det lavere tyngdepunkt kommer svingegenskaberne til gode. Men igen spiller kompromisserne ind med forskellig styrke. Lavløbsdækkene giver ikke samme vejgreb som almindelige dæk i blødere gummiblanding. Derfor oplever vi mere understyring og reduceret vejgreb i spareudgaven.
Tilbage til plus-siden: Den højere gearing mindsker motorstøjen. Dejligt især på længere ture. Alt i alt vurderer vi derfor komforten som lidt bedre i EcoFLEX end i en almindelig Corsa med dieselmotor.
Sløv i betrækket
Den høje gearing og ændrede motorstyring er til gengæld gået mærkbart ud over accelerationsevnen. Kræfterne kommer med forsinkelse, og bilen virker svagere end sine 75 hk. Man skal trylle med speeder og gearskifte for at nå ned på de lovede 15 sek. til 100 km/t. Store egoer, der vil hurtigt frem i verden, har det ikke godt i Ecoflex.
Corsa blev fortjent Årets Bil i Danmark for nogle år siden, og den klarer sig fortsat flot med hensyn til plads, indretning og finish. Især imponerer den store og meget højtåbnende bagklap.
Corsa EcoFLEX giver mening for pendleren med stort kilometerforbrug, Andre anbefales den sjovere, men lidt dyrere 1,3 CDTI med 90 hk. I begge tilfælde er der tale om rimeligt prissatte biler med stor brugsværdi.
Eco uden ego

kilkaya stream group placeholder

shoppingtips med reklamelinks
Genialt til
hjemmet
Genialt til
hjemmet
Genialt til
hjemmet

Opbrud i verden
Ligner et
gennembrud
Ligner et
gennembrud
Ligner et
gennembrud
så sit livsværk brænde ned
'Det er en
katastrofe'
'Det er en
katastrofe'
'Det er en
katastrofe'