En ny form for reklameteknologi er på vej. Dit tv sender lydsignaler, som bliver opfanget af din telefons mikrofon. Herefter får du reklamer op på telefonen afhængigt af, hvad du sidder og ser i dit tv. Det kan blive nyt værktøj for Facebook, spår it-ekspert.

Din telefon er en aflytningscentral, stod der i Berlingske lørdag.

Det udsagn får måske snart en ekstra dimension:

Dit tv kan nemlig udsende høje lydfrekvenser, som du ikke kan høre, men som din telefon lytter efter. Og virksomheder planter disse lydsignaler i reklamer eller tv-programmer for at kunne målrette deres annoncer samt kæde oplysninger om dig og dine tv- og internetvaner sammen.

Her er et tænkt eksempel:

Du ligger og slænger dig i sofaen med tv'et tændt og mobilen i den anden hånd. I tv'et har der netop været en Coca Cola-reklame og ikke mange minutter efter dukker der annoncer med colafirmaet op på din smartphone.

Og det er da muligvis en tilfældighed.

Men det kan også være, fordi du har downloadet en app på telefonen, der har fået indsat en kode, der opsamler et lydsignal fra dit tv. Coca Cola og reklamebureauet kan dermed spore din online adfærd på tværs af tv, mobiltelefoner, tv, computere og tablets ved hjælp af høje lydfrekvenser, der bliver sendt ud af dit tv.

»Mange penge i at kunne måle, hvor mange der har set Robinson Ekspeditionen, Vild med Dans eller en valgaften«

I USA har opdagelsen af den såkaldte »audio beacons«-teknologi vakt bekymring hos flere privatlivsfortalere, efter at flere medier er begyndt at berøre emnet.

Herhjemme bliver teknologien også kaldt for »problematisk« af it-ekspert Jesper Sommer, fordi det hemmelige samspil mellem dit tv og din telefon giver oplysninger, der kan misbruges.

Jesper Sommer forklarer, at teknologien er nem at installere for dem, som ønsker at benytte sig af overvågningsmetoden.

»Koden kan for eksempel implementeres i et gratis androidspil, som folk downloader i hobetal, på fem sekunder,« siger han.

Flere og flere softwareudviklere har svært ved at få økonomien til at hænge sammen og derfor er de begyndt at takke ja, når annoncefirmaer henvender sig med et ønske om at få implementeret en kode i apps og spil, der kan opsamle lydsignaler fra tv'et eller computeren, fortæller Jesper Sommer.

Og der er mange penge i at kunne måle, hvor mange der har set Robinson Ekspeditionen, Vild med Dans eller en valgaften, fortæller Jesper Sommer.

»Det er ikke kun reklamer, der kan have audio beacons. Det kan også være almindelige TV-programmer. Og det behøver ikke at være DR eller TV2, der selv indsætter dem. Det kan også være en signaludbyder som Stofa, YouSee eller Boxer,« siger han og fortsætter:

»De kan også indsættes i YouTube-videoer, radioprogrammer, MP3-filer eller podcasts. Hvilket giver en producent data om, hvem der har set en video eller hørt en lydfil - i stedet for kun det antal gange den er afspillet.«

Han er dog ikke klar over, hvem eller hvor mange virksomheder, der benytter sig af det, og om det er nået til Danmark.

»Vi ved ikke, hvor udbredt det er i Europa, for ingen er opmærksomme på det. Det eneste, vi ved, er, at teknologien er enorm nem at få til at virke. Og eftersom lydene ikke kan høres af det menneskelige øre, aner vi ikke, om det bliver brugt i Danmark,« siger han.

Han mener ikke, at en telefon med en indlejret beacon vil kunne aflytte, hvad der ellers bliver snakket om, men kun de høje lydsignaler, som tv'et udsender.

»Aggressiv« overvågning

Hos IT-Politisk Forening kalder formand Jesper Lund teknologien for en »aggressiv« form for overvågning.

»De er ekstremt kreative i marketingsbranchen og vil gerne kæde alle mulige oplysninger om den enkelte person sammen. Næsten som om de var en efterretningstjeneste. Men jeg tror godt, at dette kunne være noget, hvor folk vil blive meget forarget,« siger han.

Hvis dette bliver et nyt værktøj for Facebook, vil det ikke undre Jesper Lund.

»Når Facebook allerede har en app, der registrerer, hvad du lytter til af musik, så kan jeg sagtens forestille mig, at Facebook en dag bliver interesseret i de her audio beacons.«

Silverpush er et af de førende firmaer på området, der udbyder denne teknologi og i april 2015 havde de indlejret teknologien i 18 millioner apps, skriver pcworld.com.