Bilernes sikkerhed er blevet markant forbedret, siden organisationen Euro NCAP begyndte at sende nye biler mod muren i 1996.

____simple_html_dom__voku__html_wrapper____>Dengang var mange biler rene dødsfælder. Den første bil, der opnåede datidens topkarakter 4 stjerner, var Volvo S 40 i 1997. Men flere fulgte efter, og omkring årtusindeskiftet blev det nødvendigt at øge antallet af opnåelige stjerner til 5, fordi bilerne blev stadigt sikrere.

I 2001 fik scorede Renault Laguna som den første bil nogensinde de 5 stjerner. Men efterhånden er også denne topkarakter blevet hverdagskost.

I 2009 crashtestede eller rekalkulerede Euro NCAP 48 personbiler. Kun seks af dem opnåede ikke topkarakteren fem stjerner. De fem var Chevrolet Spark, Citroen C3, Citroen C3 Picasso, Subaru Impreza, Suzuki Alto og Toyota Urban Cruiser. De to sidstnævnte nåede endda kun op på tre stjerner Kan miste stjerner De rekalkulerede resultater er biler crashtestet i foregående år, men genberegnet efter aktuelle krav og regler. En tidligere fem-stjernet bil kan altså ved rekalkulationen risikere at blive fire-stjernet. Stjernesystemet er nemt af forstå, men en noget grov inddeling, der bygger på vægtning af karakterer i forskellige discipliner. Størst vægt – nemlig 50 pct. – lægger Euro NCAP på beskyttelsen af voksne i bilen. Beskyttelsen af børn i bilen og fodgængere vægtes med hver 20 pct. Mens aktiv sikkerhed omfattende elektronisk stabilitetskontrol, ESC, selealarmer og en såkaldt fartbegrænser tæller 10 pct. Det hele munder ud i en samlet score, der afgør antallet af stjerner. I år skal der mindst 70 point til at opnå 5 stjerner. Næste år kræves der 75 point. Euro NCAP nøjes med at offentliggøre antallet af stjerner, men B.T. har skaffet de nøjagtige karakterer, som du kan se i skemaet her på opslaget. Det danske medlem af Euro NCAP, Leif Nielsen fra FDM, pointerer, at tallene gælder bilens placering blandt konkurrenter i samme vægtklasse. Se listen over de 48 crashtestede biler her

- I virkelighedens verden vil en tung bil med en lavere score ofte være mindre farlig at køre galt i end en mindre bil med en højere score. Det gælder især, når en lille bil rammer en stor bil, siger Leif Nielsen.