Kenneth Nielsen holder meget af at drive sin lille ginvirksomhed med få ansatte i Haslev på Sydsjælland. 

Men nu truer nye regler Kenneth Nielsen og mange andre virksomheder.

Hans forretning er delt i to, hvor han har et destilleri og en webshop, hvor han også sælger gin, som han køber hjem fra lande over hele verden. 

Men den sidste del af forretningen må han vinkel farvel til.

Det koster hans virksomhed for »mange penge og for meget bøvl« med det nye EU-emballagedirektiv, der trådte i kraft i Danmark 1. oktober. 

Ordningen er sat i verden for, at virksomheder skal mindske den samlede mængde emballage, som de sætter i verden. Men det koster nogle virksomheder dyrt. 

Kenneth Nielsens ginvirksomhed sælger mere end otte tons emballage om året primært i form af glasflasker. 

Derfor skal han indberette alle forskellige typer af emballager, han sælger. Etiketter, glasflasker, propperne til flaskerne, og kasserne de kommer i.  

Hvis han fortsætter den del af forretningen, skal han betale en stor afgift og efter egen vurdering ansætte en medarbejder til at bruge et par dage om ugen på at veje, indberette og betale regninger for de forskellige typer emballage.   

Samme historie har vinhandler Tobias Silverstein Hinchely fortalt, efter han skulle betale en afgift på mere end 100.000 kroner. Læs hans historie HER.

Ifølge Miljøstyrelsen skal man kun indberette et skøn over, hvor mange kilo af hver emballage man sælger i løbet af et år.

Men ifølge Kenneth Nielsen giver reglerne i så fald slet ingen mening. 

»Hvorfor skal vi så overhovedet gøre det? Så falder det hele sammen. Vi er blevet rådet fra vores vejleder til i det mindste at regne præcist ud, hvad vores emballage vejer. Vi kan jo ikke sjusse os frem til, hvad ting vejer.« 

De nye afgifter betyder, at Kenneth Nielsen skal tjene penge i sin virksomhed på andre måder. 

»Vi mister mellem en halv og en million kroner i omsætning på det her. Vi skal nok overleve, men det er virkelig et stort tab for os,« siger han.

Prisen på ginflasker fra hans destilleri kommer også til at stige pris. Sådan gør det for alle varer, hvor afgiften primært sættes ud fra vægten, og den regning ender ét sted. 

Efter de nye regler skal han betale en afgift på 3,18 kroner per kilo glas, han sælger, da afgiften bliver udregnet efter vægten.

Samtidig skal hun bruge meget tid på at indberette de nye afgifter. I forvejen er der en tidligere indført afgift på glasflasker på 89 øre per flaske, som først bliver udfaset i 2026.

»Regningen ender jo ude ved danskerne, når de skal købe produkterne,« siger Kenneth Nielsen og fortsætter:

Det er samtidig uforståeligt, at de her regler skal gøre det så svært at drive dele af min forretning, at jeg er nødt til at lukke den. Det er helt tosset.« 

Ifølge underdirektør i SMVdanmark, som er brancheorganisationen for små og mellemstore virksomheder, Alexander Søndergaard, er afgiften et stort problem. Men den rammer mange mikrovirksomheder hårdest:

»Mikrovirksomhederne bliver ramt hårdest af de nye regler, fordi de har færrest muskler til at håndtere den regning og de administrative byrder. Der er masser af mikrovirksomheder, der får emballage fra udlandet, og de står magtesløse tilbage,« siger han og fortsætter:

»Der er virkelig brug for, at man fra politisk hold hjælper virksomhederne ved at lette de byrder, som de nuværende regler pålægger dem.«

B.T. har foreholdt kritikken for Miljøministeriet og spurgt, om der specifikt bliver arbejdet på at hjælpe mikrovirksomhederne, der importerer emballage fra udlandet, og hvorfor den tidligere afgift på glas først bliver udfaset fra 2026.

Miljøminister Magnus Heunicke svarer, at de blandt har udfaset den tidligere såkaldte 'volumenbaserede emballageafgift de næste to år' for at sænke prisen.

Han svarer dog ikke, hvorfor den først træder i kraft fra 2026, og hvorfor den ikke er trådt i kraft 1. oktober 2025 samtidig med den nye emballageafgift.

Derudover svarer han, at ministeriet allerede inden afgiften trådte i kraft har gennemført nogle ændringer, som har sænket prisen fra, hvor den oprindeligt lå i sommer.

Ifølge flere virksomhedsejere, som B.T. har talt med, er den dog stadig alt for høj på især glas.