Interessen for det kinesiske skib Yi Peng 3 ser ud til at vokse.
Siden tirsdag har det ligget forankret i Kattegat i internationalt farvand, efter det er blevet sat i forbindelse med brud på datakabler i Østersøen.
I flere dage har danske skibe fra flåden holdt øje med kineserne.
Men nu har tyskerne også sendt et skib til området.
På Vesselfinder.com ses det, at det tyske kystvagtskib Bad Dueben har lagt sig nord for Ying Peng 3 og cirkler rundt - det har det tyskerne nu gjort i 24 timer.
»Jeg kan ikke se andet, end nu vil tyskerne op og se, hvad der er med det skib, når der har været så meget mediefokus på det. De vil gerne have deres eget take på det, hvordan det ser ud, og hvad det er for en størrelse,« siger Jens Wenzel Kristoffersen, der er forsvarsanalytiker ved Nordic Defence Analysis, til B.T.
Det danske Forsvar har også sendt et større skib til området.
For indenfor de seneste 24 timer har Hvidbørnen ligeledes cirkuleret syd for kineserne. Tidligere har mindre patruljebåde observeret i farvandet. Hvidbjørnen er et af Søværnets inspektionsskibe.

Forsvaret oplyser til B.T. lørdag, at man ikke ønsker at udtale sig yderligere om situationen i Kattegat på nuværende tidspunkt.
»Det kan jo være, uden jeg ved det, at der har været en dialog mellem de danske myndigheder og de tyske myndigheder omkring tyskerne nu kan ligge og kigge lidt på det.«
»Det er internationalt farvand, så der er fri besejlingsret for såvel danske som svenske og tyske statsskibe. I min optik er der ikke så meget andet i det, end tyskerne nu har meldt sig på banen,« siger Jens Wenzel Kristoffersen.
Han peger på, at det ikke er et almindeligt kystvagtsskib, der er sendt fra Tyskland.
»Det er en kystvagtsenhed, der er et halvmilitært skib, da det har en kanon på fordækket og den slags ting. Det er ikke bare et ubevæbnet forskningsfartøj, som de har sendt herop. Det er et skib med en ret kraftig kanon,« vurderer forsvarsanalytikeren og tilføjer omkring den danske tilstedeværelse:
»Man er nødt til at gøre det her, så længe den her situation er uafklaret, og så det giver god mening, at det er lige nord for vores territorialfarvand, så er det naturligt, at de danske myndigheder tager sig af det.«
Lørdag aften skriver svenske Expressen, at også den svenske kystvagt har sluttet sig til overvågningen af det kinesiske skib.
To store datakabler blev revet over på under 24 timer mellem 17. og 18. november i Østersøen.
De to tykke datakabler, der ligger dybt under havets overflade, løber mellem Tyskland og Finland, og mellem Sverige og Litauen.

Kablet mellem Tyskland og Finland blev revet helt over. Det andet mellem Litauen og Sverige blev beskadiget.
Tyskland har tidligere meldt ud, at der tale om sabotage. Og flere eksperter peger på, at Rusland kan stå bag.
En ekspert mener, at ankeret på det kinesiske skib er blevet vredet - og siger, at det har krævet stor kraft.
Ifølge Jens Wenzel Kristoffersen kan man ikke gøre meget ved det kinesiske skib, så længe det ligger i internationalt farvand.
»Jeg tror fortsat, at der er noget dialog mellem myndighederne, eventuelt om man kan få lov til at gå ombord,« lyder det.
Kina og Rusland afviser begge kendskab til skader på kabler i Østersøen.
