Den amerikanske filmindustri er rystet over den skudepisode, der fandt sted torsdag eftermiddag lokal tid på et filmset i New Mexico.

Under optagelserne til westernfilmen 'Rust' skød og dræbte filmstjernen Alec Baldwin ulykkeligvis en kvindelig filmfotograf, mens filmens instruktør også blev såret i ulykken.

Rekvisitøren Becca Kenyon har håndteret våben på utallige film-og tv-produktioner i USA de seneste 15 år og arbejdede blandt andet på den Oscar-vinderen Moonlight fra 2017.

Hun har ingen tilknytning til Alec Baldwins filmoptagelse og er varsom med at udtale sig om, hvad der kan være sket forud for den fatale hændelse i New Mexico. Alligevel understreger hun, at ulykken ikke kunne været sket, hvis alle regler og standardprocesser var overholdt.

»Jeg vil ikke hænge nogen ud, men nogen, der ikke har været kvalificeret til at håndtere skydevåben, må have fået et rigtigt, ladt våben ind på settet. Men man har aldrig skarpladte våben på en optagelse. Aldrig,« siger Becca Kenyon til B.T.

»Våben bliver normalt altid håndteret med stor respekt, forsvarlighed og et højt niveau af sikkerhed – uanset om det er plastikattrapper eller det rent faktisk er rigtige våben,« fortsætter den erfarne rekvisitør.

»Når det er muligt, bruger vi attrapper lavet af plastik, og under prøverne bruger vi nogle gange ganske simple farvestrålende vandpistoler, for at gøre det tydeligt, hvor, der vil optræde våben. Er der tale om rigtige våben, der skal affyres, skyder vi altid kun med løst krudt og har meget stramme procedurer for, hvordan det foregår,« forklarer Becca Kenyon.

Hun fortæller, at alle våbenrekvisitter normalt ankommer i aflåste sikkerhedsbokse, og i første omgang bliver de introduceret til den assisterende instruktør.

»Sammen gennemgår vi det enkelte våben, og gennemlyser det, så det er tydeligt, der ikke er nogle projektiler. Derefter bliver det vist til den person, der skal have våbenet i hænderne under optagelserne, og eventuelt også den person våbenet, skal rettes imod, for det er vigtigt, at ingen føler sig utrygge og føler, alt foregår under skarp kontrol,« siger rekvisitøren.

Hun fortæller også, at der på et filmset, hvor der er skal affyres våben, altid bør være ansat en såkaldt ”armorer”. Det er en licenseret våbenekspert, der udelukkende har fokus på optagelsernes våben-rekvisitter, og har dem under konstant opsyn.

»Rekvisitafdelingen har så mange ting at holde styr på, så det er vigtigt, der er nogen, der udelukkende er 100 procent dedikeret til at tage sig af sikkerheden, når det gælder våben,« siger Becca Kenyon.

En såkaldt “armoror”, som B.T. taler med, ønsker ikke at blive navngivet, selvom han heller ikke har nogen forbindelse til den tragiske hændelse i New Mexico. Alligevel har han denne kommentar:

»Lad mig sige det sådan. Der er meget, der skal gå galt, for at sådan en ulykke her kan ske. Vi bruger løst krudt hele tiden på optagelser helt uden frygtelige konsekvenser som denne,« lyder det fra den professionelle våbenekspert, som arbejder for et af de firmaer i Hollywood, der beskæftiger sig med at udleje både våben og ekspertise.

Ifølge Becca Kenyon kan selv løst krudt dog forårsage personskader, hvis et våben bliver affyret uden tilstrækkelig stor afstand. Det skyldes, at trykket fra selve skuddet i værste fald kan være farligt.

»Så selv løst krudt er vi meget opmærksomme på, hvordan skal bruges, og jeg ville aldrig, aldrig lade det blive brugt i en scene, hvor et våben skal affyres uden stor afstand.«

Politiet i New Mexico arbejder fortsat på at efterforske, hvad der er gået så grueligt galt under gårsdagens optagelser.