Amerikanske medier er vågnet op til en ny virkelighed efter Donald Trumps exit fra Det Hvide Hus. Eller som den nu tidligere præsident engang selv sagde det:

»Aviser, tv og alle former for medier vil kollapse, hvis jeg er ikke er der. For uden mig vil seertallene styrtdykke,« lød det i 2017.

Han har i den grad fået ret. Ifølge Washington Post storbløder de største amerikanske medier nu læsere og seere, efter at Donald Trump har trukket sig tilbage til sit resort i Florida.

Det er sket efter en periode, hvor det ellers er gået den anden vej med store dagsordener bare inden for det seneste år: Coronapandemi, Black Lives Matter, præsidentvalgkamp og til slut angrebet på Kongressen.

Donald Trump var præsident fra 2016-20, og det kunne ses hos læse- og seertallene.
Donald Trump var præsident fra 2016-20, og det kunne ses hos læse- og seertallene. Foto: MANDEL NGAN
Vis mere

Siden har eksempelvis de tre største landsdækkende tv-stationer bare kunnet se tv-seerne sive væk.

Hårdest er det gået ud over CNN, der ellers i januar overhalede konkurrenterne og blev USAs mest sete, men fem uger senere er 45 procent af seerne i primetime væk.

Hos MSNBC er seertallene faldet med 26 procent.

Imens er den Trump-venlige tv-station Fox News 'kun' faldet med seks procent, hvilket betyder, at den nu igen er landets største.

Der er blevet roligere i Det Hvide Hus, efter at Joe Biden er flyttet ind.
Der er blevet roligere i Det Hvide Hus, efter at Joe Biden er flyttet ind. Foto: ERIC BARADAT
Vis mere

Også de store aviser har mærket, at der en en ny mand i Det Hvide Hus, den noget mere afdæmpede Joe Biden.

New York Times har mistet 17 procent unikke besøgende på deres hjemmeside fra januar til februar. Washington Post har mistet endnu flere, 26 procent, i samme periode.

Omvendt har de amerikanske medier også lukreret på fire år med Donald Trump ved magten. Eksempelvis har Washington Post tredoblet antallet af abonnenter til tre millioner, mens New York Times er gået fra tre til 7,5 millioner i hans præsidentperiode.

På samme vis har også tv-selskaberne nydt godt af Trump-effekten. CNN, MSNBC og Fox News havde i 2014 gennemsnitligt 2,8 millioner seere i primetime. Inden coronapandemien ramte i 2019, var tallet steget til 5,3 millioner af seere.

Som CNN-topchefen Jeffrey Zucker tidligere har sagt:

»Folk siger hele tiden: 'Jeg vil ikke tale om Trump, jeg har fået for meget Trump'. Men når alt kommer til alt, vil de tale om Trump. Vi ser det hver gang, vi afbryder et Trump-indslag for at dække andre sager: Så forsvinder seerne. Så vi ved, at i øjeblikket dominerer Trump,« sagde han.