Hvordan havner et 400 meter langt containerskib på tværs af verdens måske vigtigste trafikåre?
Det spørgsmål stiller de fleste formentlig sig selv, efter at have set billeder af containerskibet Ever Given, som i øjeblikket blokerer Suezkanalen for skibstrafik.
Endnu er det uvist, hvad der præcist har forårsaget katastrofen, for hidtil har forklaringerne været en smule modstridende. En går på, at motoren har været sat ud af kraft, og en anden går på, at kraftig vind, har sat skibet ud af kurs.
Og selv om det for nogle måske kan lyde usandsynligt, at vindstød kan sætte et 224.000 tons tungt skib med plads til 20.000 containere ud af kurs, så kan det ikke desto mindre meget vel være tilfældet.
»Jeg ved ikke, hvad der er gået galt,« understreger Hans Otto Kristensen indledningsvis, da B.T. fanger ham.
I 42 år har han beskæftiget sig med skibsfart, hvor han blandt andet har været professor på DTU, rådgiver for Søværnet og i dag som selvstændig konsulent ved HOK Marineconsult.
»Man har konstateret noget kraftig vind, og det har formentlig været skyld i det. Når du har en side på skibet, der er 400 meter lang og 50 meter høj med containere, så har du et areal, der rammes med meget høj vindkraft,« siger han videre.
Hans Otto Kristensen påpeger desuden, at det på billeder af skibet ligner, at det er lastet med sit maksimale antal containere.
»Man kan akkurat lige få øje på styrehuset, så kaptajnen vil kun lige kunne kigge over de øverst containerne. Det betyder, at han ikke har haft de bedste udsigtsforhold.«
Samtidig bemærker han, at der fra vandlinjen og op til den linje, der indikerer at skibet er lastet med sin maksimale last, er et »par meter.«
»Så skibets containerne er formentlig ikke fulde containerne. Mange af dem er tomme, så skibet flyder højt på vandet. Hvis skibet var trykket helt i bund, så ville det være markant sværere at skubbe til siden.«
Alt i alt er alle de forhold, der kan gå skævt, opfyldt, vurderer Hans Otto Kristensen
»Stort vindareal, lav dybdegang og kæmpestor langside på skibet,« siger han og tilføjer, at der med al sandsynlighed har været tale om en menneskelig fejl.
Skibet stødte på grund tirsdag morgen lokal tid, men tidligere onsdag lykkedes det ifølge Maritime Danmark otte slæbebåde at få trukket Ever Given fri fra grunden, og det ligger lige nu delvist fri og langs kanalen.
Det betyder imidlertid ikke, at trafikken kan passere. Skibet skal nemlig først bugseres i sikker position, før der åbnes op, og talrige skibe ligger således fortsat i begge ender af kanalen og venter på at få lov til at passere.
»Når du holder i kø i København, så kan du altid køre ad en sidevej, men her finder man altså ikke lige en sidevej,« siger Hans Otto Kristensen.
Mens gravkøer har arbejdet på at grave skibet fri fra bredden, har man forsøgt at rekvirere slæbebåde til også at få skibet fri.