Den verdensomspændende fastfood-kæde KFC er kommet i bekneb med deres historiske slogan.
Situationen med den globale coronapandemi – og et særligt fokus på god håndhygiejne – har sat sloganets ordlyd i et uheldigt, upassende lys.
Så uheldigt, at sloganet nu er sløjfet, skriver BBC.
Sloganet – som blandt andet har stået på siden af KFC’s papspande (buckets) siden 1950 – lyder: It's Finger Lickin' Good'.
Løst oversat til dansk: Så gode, at man er nødt til at slikke sine fingre – (bagefter man har spist de friturestegte kyllingestykker).
Siden den globale coronakrise tog fart i foråret, og sidenhen med smittetal i tusindvis galoperede ind over USA, har flere bekymrede amerikanere klaget over det finger-slikkende slogan.
Ifølge BBC modtog det amerikanske kontrolorgan for reklamer, Advertising Standards Authority, alene i marts 163 klager over en KFC-reklamefilm, hvor folk slikker på deres fingre.
I klagerne blev der rejst bekymring om, at de finger-slikkende skuespillere og det 70 år gamle motto ville resultere i, at folk generelt tog for let på coronatruslen, og at virussen derfor ville stige.
KFC valgte efterfølgende at tage reklamen ned.
Og nu er det så kommet til mottoet:
»Vi står i en unik situation – med et ikonisk slogan, der ikke rigtig passer til de nuværende omgivelser,« lyder begrundelsen om at fjerne mottoet fra den friterede kylling-virksomhed.
KFC oplyser, at sloganet ikke er endegyldigt droppet, men blot sat på bænken – ligesom det blev fra 1990-2008 – indtil udfordringerne med corona er overstået.
Visuelt har KFC beholdt sloganet, men pixeleret den del, der hedder Finger Lickin, så sloganet nu bare hedder: 'It’s xxxxxx xxxxxx Good'.
KFC har omkring 20.000 restauranter verden over. Seks af dem ligger i Danmark.