Den europæiske luftfartsmyndighed, Easa, har meldt ud, at al flyvning med flytypen Boeing 737 MAX 8 er suspenderet, og det får konsekvenser.

De forskellige flyselskaber skal nemlig nu finde andre måder at transportere deres strandede rejsende på, og det kan få indflydselse på alle.

Derfor spår redaktøren hos checkin.dk, Ole Kirchert Christensen, kæmpe problemer, og det omhandler ikke kun dem, som skulle have fløjet med Boeing 737 MAX 8.

»Flyselskaberne kan blive nødt til at annullere afgange, og ellers er de nødt til at flytte rundt på andre afgange. Det koster rigtig mange penge for selskaberne at indlejre nye fly,« siger Ole Kirchert Christensen.

»Andre rejser, som ikke omhandler den Boeing-flytype, kan også ende med at blive forsinket eller aflyst. Det får konsekvenser i fartplanen, når man er nødt til at tage en hel flytype ud,« siger han.

Er du ramt af Norwegian eller andres forsinkelser/aflysninger på grund af flyveforbuddet? Så vil vi gerne høre fra dig. Kontakt os via Facebook eller skriv til 1929@bt.dk.

Ole Kirchert Christensen fortæller, at der er omkring 350 Boeing 737 MAX 8-fly i verden, som er i brug, men allerede nu holder mange af dem stille. I USA og Canada er de dog stadig i luften.

Og når alle fly af den flytype holder stille, så kan det altså meget hurtigt få indflydelse på mange andre rejser. Ole Kirchert Christensen tror, at flyselskaberne sidder netop nu og kigger på, hvordan de nemmest kommer igennem problemerne.

Allerede for nogle timer siden forudså Ole Kirchert Christensen, at den europæiske luftfartsmyndighed ville lukke luftrummet, som netop er sket. Han så det ske allerede, da nogle af Europas store lande lukkede luftrummet.

»Det har en dominoeffekt, at store lande lukker deres luftrum, fordi man ikke kan holde flyvningerne i gang. Det bliver umuligt at komme fra en destination til en anden uden at flyve over lande som Tyskland og Frankrig,« forklarer han.

Det hele startede, da et fly af den omtalte flytype Boeing 737 MAX 8 styrtede ned i Etiopien, hvor 157 mennesker mistede livet. Det var det andet styrt af den flytype på blot seks måneder.

I oktober styrtede der nemlig et lignende fly ned i Indonesien, hvor 189 mennesker mistede livet.

Easa skriver, at det er for tidligt at konkludere, hvad der var årsag til ulykken i Etiopien. Flyveforbuddet skal ses som en sikkerhedsforanstaltning.

Udover Europa har et land som Kina også valgt at lukke deres luftrum for flyvninger af den omtalte flytype.

Er du ramt af Norwegian eller andres forsinkelser/aflysninger på grund af flyveforbuddet? Så vil vi gerne høre fra dig. Kontakt os via Facebook eller skriv til 1929@bt.dk.

Danmark er som udgangspunkt ikke særligt berørt af det, da det kun er flyselskaberne Norwegian og Icelandair, som bruger den flytype. Norwegian har få rejser til resten af Europa og en til Oslo, mens Icelandair flyver mellem Reykjavik og Danmark.