En tidlig morgen den 9. marts stod Fernando Oberreuter på dækket af krydstogtskibet Costa Luminosa i strålende solskin og betragtede et smukt syn. Indsejlingen til øen Antigua.

Men til hans store overraskelse sejlede skibet direkte forbi. Det var blevet nægtet adgang. Kort efter begyndte rygterne om de mange syge passagerer at tage til.

I slutningen af marts blev omkring 50 danskere taget som ufrivillige gidsler på krydstogtsskibet Costa Luminosa, mens den frygtede coronavirus spredte sig blandt skibets mere end 1.400 gæster.       

Siden er adskillige af skibets gæster blevet syge, og mindst 14 har mistet livet. Det her er historien om, hvordan det kunne gå så galt.

TIP OS! Var du ombord på skibet, og er du siden blevet syg, hører B.T. gerne fra dig. Skriv en mail til cweb@bt.dk.

Allerede den 29. februar blev en alvorligt syg 68-årig italiensk mand evakueret fra skibet i Grand Cayman. Manden blev 10 dage senere testet positiv for covid-19 og døde efterfølgende.

Alligevel steg tusindvis af passagerer på skibet den 5. marts i Florida i USA. Intetanende om den mareridtsrejse, de begav sig ud på.

En af dem var danske Fernando Oberreuter, der rejste sammen med sin kone.

De første dages sejlads forløb problemfrit, og parret nød en dag i San Juan i Puerto Rico, men på vej tilbage på skibet blev de mødt af et foruroligende syn.

Syge passagerer bliver evakueret fra skibet (Privatfoto)
Syge passagerer bliver evakueret fra skibet (Privatfoto)
Vis mere

En kvinde blev båret fra skibet på en båre og fragtet ind i en ventende ambulance.

»Det var tydeligt at se, hun var meget syg. Hun rystede over hele kroppen,« fortæller Fernando Oberreuter.

Den italienske kvinde på 68 år og hendes 70-årige mand, der også var syg, blev begge testet positive for covid-19. Det fik Fernando Oberreuter og de andre gæster dog først at vide langt senere. Kvinden afgik senere ved døden.

Dagen efter, den syge kvinde blev evakueret i Puerto Rico, skulle skibet have lagt til i Antigua, men blev afvist af myndighederne på grund af frygt for coronavirus.

Gennem artiklen kan du læse om nogle af dem, der har mistet livet efter at være blevet smittet med coronavirus ombord på skibet. En af dem var Ton Hoefsmid fra Holland.

Selv om der på det tidspunkt var flere syge på skibet, valgte Costa Luminosa at fortsætte sin kurs mod Tenerife i Spanien. En sejlads på seks dage på åbent hav.

Og en tur, der forvandlede bekymring til angst hos flere passagerer.

»Folk begyndte at tale om, at deres naboer på skibet var syge, og at det personale, som havde været i kontakt med den evakuerede italienske kvinde, var blevet isoleret,« fortæller Fernando Oberreuter.

Den amerikanske sygeplejerske Jenny Harrel Catron bønfaldt personalet på skibet om at vende om. Fra et medicinsk synspunkt var det uforsvarligt at rejse videre, hvis den evakuerede kvinde var syg med covid-19.

Skibet bliver bevogtet af militæret i havnebyen Marseille i Frankring, fortæller Fernando Oberreuter (Privatfoto)
Skibet bliver bevogtet af militæret i havnebyen Marseille i Frankring, fortæller Fernando Oberreuter (Privatfoto)
Vis mere

Hun kunne have smittet mange, forklarede Jenny Harrel Catron skibets personale, og uden strenge karantæneforanstaltninger ville smitten brede sig blandt passagererne, hvoraf mange var ældre mennesker i risikogruppen. Men turen fortsatte.

13. marts - fem dage efter evakueringen af det syge italienske ægtepar i Puerto Rico - aflyste skibet shows og underholdning om bord, men restauranterne, barerne, butikker og fitnesscentre forblev åbne.

Her kunne man benytte den populære buffet, hvor gæsterne deltes om det service, maden blev taget med, fortæller Fernando Oberreuter.

Først om aftenen den 14. marts fik passagererne et brev om, at de evakuerede gæster var testet positiv for covid-19, og at passagererne fra den 15. marts skulle blive i deres kahytter, ville få mad leveret og skulle have målt deres temperatur to gange om dagen.

Morgenen efter ankom Costa Luminosa til Tenerife.

På kajen blev Fernando Oberreuter og de andre gæster mødt af et skræmmende syn.

»Vi kunne se folk blive båret ud af skibet og blive kørt væk i ambulancer. Dem, der håndterede dem, havde fuldt beskyttelsesudstyr på, og politiet var også til stede.«

Ingen andre fik lov til at forlade skibet, der fortsatte mod Marseille i Frankrig.

Der bliver sejlet forsyninger til skibets passagerer, der har fået at vide, de skal gå i karantæne i deres kahytter (Privatfoto)
Der bliver sejlet forsyninger til skibets passagerer, der har fået at vide, de skal gå i karantæne i deres kahytter (Privatfoto)
Vis mere

Her fik 680 passagerer lov til at gå i land. 70 blev testet. Heraf var 36 positive.

Fernando Oberreuter, hans kone, en stor gruppe danskere og mange andre passagerer kunne trods store protester ikke få lov til at forlade skibet i Marseille.

De blev sejlet videre til Savona i Norditalien, der på daværende tidspunkt var et af de steder i verden, der var hårdest ramt af coronavirus.

Her fik de sidste passagerer efter lang tids venten endelig lov til at forlade skibet. Flere var dog så syge, at de blev indlagt på hospitaler i Italien, og nogle nåede aldrig hjem, men døde alene på isolationsstuer langt fra deres pårørende.

Fernando Oberreuter og hans kone har bevaret kontakten til flere af de andre passagerer, og de har også med sorg kunnet konstatere, at flere er blevet alvorligt syge og har mistet livet.

»Når jeg tænker tilbage, så kan jeg ikke lade være med at tænke, at selskabet har handlet nonchalant. De har leget med vores liv,« siger han.

Samme opfattelse har amerikanske Kevin Sheehan, der har mistet sin far, efter faren blev smittet med coronavirus ombord på Costa Luminosa.

»Det er min overbevisning, at selskabet satte profit før passagerernes sikkerhed. I mine øjne er det uagtsomt drab,« siger han.

Kevin Sheehan fotograferet med sin far Tom Sheehan. (Privatfoto)
Kevin Sheehan fotograferet med sin far Tom Sheehan. (Privatfoto)
Vis mere

Kevin Sheehans far, Tom Sheehan, døde 28. marts efter at have ligget i respirator i en uge. Hans familie måtte tage afsked med ham over højtaleren i en mobiltelefon, som en sygeplejerske holdt op til hans øre.

B.T. har bedt Carnival Corporation, der er det selskab, der ejer Costa Luminosa, om svar på en række spørgsmål.

Det britisk-amerikanske selskab er verdens største udbyder af krydstogter med en flåde på mere end 100 skibe.

Presseenheden for Costa-krydstogterne oplyser i et skriftligt svar til B.T., at de har fulgt alle gældende procedurer for sikkerhed i forbindelse med covid-19.

'Costa Crocieres højeste prioritet er og har altid været gæsterne og besætningmedlemmernes sikkerhed og sundhed. Vi er kede af at høre, at der er passagerer, som ikke har den oplevelse, men vi har også modtaget mange positive tilkendegivelser for vores anstrengelser og ressourcerne ombord fra mange andre gæster.'

Læs hele svaret i boksen herunder.