Det  har været en god hviledag. Nu har jeg fået besøg.

Min hustru Loulou er forbi, og det er dejligt at se hende igen. Det giver noget motivation og opbakning til den sidste halvdel af løbet. Jeg kan mærke, at det er godt for moralen at få lidt støtte, der ikke kommer fra holdkammerater. Som hun siger: »Nu kan du tænke på, at jeg står ved målstregen de kommende dage. Så du har bare at skynde dig.«

Min datter Jamie var ikke med, og det er da til at holde ud, men jeg savner hende da. Jeg glæder mig til at kunne sidde med hende og lege med Lego, uden at alt skal handle om cykling. At gå ned og spise en is, bare fordi vi har lyst til at gå ned og få en is. Slappe af sammen med hende, hygge os og være i nuet.

Hviledage i løbet af Touren er også synonym med kontraktforhandlinger. Min agent Moreno Nicoletti var her ikke for en uge siden, men han har været her i dag og haft snakke med forskellige aktører.

Vi er ved at nærme os en afgørelse for, hvor jeg skal køre den kommende sæson. Der er stadig ikke noget, der er skrevet under, og det er ikke sådan, at jeg med sikkerhed kan sige, hvor jeg kommer til at køre næste år.

Men Moreno har i hvert fald været på arbejde i dag, så denne her hviledag har ikke været nogen undtagelse. Han arbejder på sagerne.

Der sker meget på hviledagene, og der er meget snak. Men kontrakter må ikke skrives under før 1. august, kun forhåndskontrakter, hvis reglerne bliver fulgt. Det gør de som regel.

Jeg kan se, at der er smæk på. I hotellobbyen i dag har jeg i hvert fald set en fire-fem forskellige agenter. Moreno har været her og et par andre navne. Det er dem, der har de dyre drenge og rigtig mange ryttere. De har formentlig nogle kontrakter, de skal have på plads.

Kontraktforhandlingerne starter allerede inden Touren. Enten gør en agent det klart, at en rytter er på udkig efter noget nyt, og så er der en spørgerunde til holdene omkring, hvem der kunne være interesseret. Omvendt sker det også, at nogle af holdene selv henvender sig og erklærer sig interesserede i en rytter.

For mit eget vedkommende har det været et spørgsmål om, hvilke hold der var interesserede, men også et spørgsmål om, hvilke hold jeg selv synes er interessante. Og så er vi jo forskellige som rytttere. En type kan være meget nem at sælge til et hold, fordi holdet lige mangler den type, og han ikke koster for meget.

Men jo dyrere en rytter bliver, jo mere skal der gøres for at få de rigtige kontrakter i hus.

Min første kontrakt, da jeg kom på landevejen, blev lavet under Touren. Jeg mener, at det var på anden hviledag. Moreno lavede en aftale med Bjarne Riis og Kim Andersen i sin tid om, at jeg skulle skrive under med Saxo Bank.

Jeg var ikke selv med til mødet, men Kim Andersen havde ringet til mig i forvejen og spurgt, om jeg kunne være interesseret i at prøve mig af på landevejen. Dengang var jeg stadig mountainbike-rytter.

Jeg er ret sikker på, at parterne blev enige om forholdene på anden hviledag, og sådan er det helt sikkert med mange afsluttende aftaler og kontrakter. De bliver lavet under Touren.

Min kontrakt med Astana blev lavet i 2012, hvor jeg ikke selv var til Touren. Det år fik jeg lov at blive hjemme af min daværende sportsdirektør, Johan Bruyneel.

Men faktisk var jeg med Moreno til møde i Frankrig på første hviledag, mener jeg. Det er ikke så normalt, men det kan Moreno godt lide, når der er tale om lidt større og vigtigere kontrakter.

På det tidspunkt kørte jeg for Leopard-Trek, og vi havde blandt andet møder med Bjarne og Patrick Lefevere om kontrakt. Moreno tog også efterfølgende et møde med Alexander Vinokourov, og det endte som bekendt med Vinokourov og Astana. Men hvis jeg ikke husker helt forkert, blev kontrakten først underskrevet midt i august.

Der er meget taktisk spil i den slags forhandlinger, både for holdenes side, men også fra agenternes side. Nogle gange er det som et helt spil poker for at få det hele til at gå op.

Hvis jeg kunne vælge, ville jeg dog gerne være foruden poker-delen. Jeg ville hellere bare have, at man spiller med åbne kort. Her er det, vi har. Her er det, vi vil tilbyde. Og så må man sige ja eller nej. Færdigt arbejde.

Jakob Fuglsang leverer eksklusivt klummer til B.T. under hele Tour de France. De udkommer hver dag efter hver etape. Du kan læse klummen fra 15. etape her.