Coronakrisen har skabt død og ødelæggelse verden over.

Men den har også haft en uventet gave med til Superligaen.

Danmarks bedste række har nemlig opnået en helt unik eksponering grundet den verdensomspændende sundhedskrise, der har parkeret fodbolden og sporten verden over, fordi ligaen som en af Europas første er sparket i gang igen.

Lande som Rusland, England og Irland har for nyligt købt rettigheder til Superligaen, mens Europas største ligaer fortsat ligger brak, men selv om eksponeringen i udlandet er større end vanligt, betyder det ikke, at Superliga-klubberne kan slikke sig om munden og se frem til ekstra millioner på kontoen. I hvert fald ikke på den korte bane.

»Vi har en udmærket aftale med IMG. Den har vi også gavn af i tider, hvor eksponeringen er meget lavere end nu. I en særlig situation som den, vi er i nu, hvor der er ekstra potentiale, tilfalder det så også IMG,« forklarer direktør for Divisionsforeningen Claus Thomsen.

Superligaen har solgt de internationale tv-rettigheder til firmaet IMG i en aftale, der løber indtil sommeren 2021. IMG står herefter for salget af rettighederne til udlandet.

Det betyder, at det er firmaet, der skummer fløden, når Superligaen bliver vist i Kina, Italien eller Grækenland.

Og derfor tikker der ikke penge ind hos Superliga-klubberne lige nu, selv om der netop er indgået aftaler med tre lande for resten af sæsonen.

Kampen mellem AGF og Randers var den første af sin slags, siden corona-krisen tvang Superligaen til en ufrivillig pause.
Kampen mellem AGF og Randers var den første af sin slags, siden corona-krisen tvang Superligaen til en ufrivillig pause. Foto: Henning Bagger
Vis mere

»Jeg tror i al respekt ikke, at det er, fordi klubberne går glip af millioner. Jeg tror, at det er forholdsvist små beløb, man taler om, for der er tale om en begrænset vare i et begrænset tidsrum,« siger Claus Thomsen.

Samtidig forklarer han, at enkelte klubber kan tjene mindre beløb, hvis de selv har formidlet et salg til IMG. Om det er tilfældet for visse af klubberne, ved han dog intet om.

Men eksponeringen gavner altså hverken rækkens top- eller bundklubber på kort sigt.

I det lange løb kan det dog forholde sig ganske anderledes.

Både fordi, at det kan stille Superligaen i en gunstig situation, når man i fremtiden skal genforhandle tv-rettigheder, men også fordi den ekstra eksponering sikrer ekstra synlighed til klubbernes sponsorer.

»Hvis man kan love de her aftaler permanent, kan der være ret stor eksponering. Der er en betydning i den internationale eksponering for klubbens sponsorer, afhængigt af om de har behov for at blive set internationalt. Men den internationale eksponering vokser selvfølgelig her,« siger Claus Thomsen.

B.T. har været i kontakt med IMG, der ikke kan informere om de potentielle antal seere i de nye lande. Virksomheden kan heller ikke afsløre beløbene, som købere i England, Rusland og Irland har betalt for rettighederne.

Superligaen blev genoptaget torsdag med opgøret mellem AGF og Randers efter en pause på knap tre måneder.