En lussing har det med at synge godt og grundigt, hvis den er hård nok. Og det er lige præcis, hvad Brøndby og FC København har modtaget fra de danske tv-seere.

Storklubbernes popularitet har nemlig lidt noget af et dyk, og det er særligt de blå-gule, der er blevet ramt hårdt.

Søndagens kamp mellem Brøndby og Lyngby på Canal 9 tiltrak ifølge en måling fra Kantar Gallup således 36.000 seere inklusiv streaming – et tal, der er chokerende lavt for netop Brøndby, der ofte er den mest populære klub blandt tv-seerne overhovedet.

Klubben havde i efteråret et gennemsnit på cirka 150.000 seere per kamp.

Det lave tal skyldes især, at Discovery Networks, der står bag Canal 9, har været særligt udfordret efter nytår, hvor de ikke længere indgår i YouSees programpakker.

Det har kostet et hav af seere, og drager man en direkte sammenligning til en kamp fra december, hvor kanalen stadig kunne ses på YouSee, er forskellen tydelig.

Opgøret mellem Brøndby og Hobro 15. december var – ligesom kampen mod Lyngby – en søndagskamp, der blev sendt på Canal 9 klokken 16. Her så 111.000 ifølge Kantar Gallup med.

Altså en forskel på 75.000 seere.

Chokerende få tv-seere så med på Canal 9, da Brøndby og Lyngby spillede i weekenden.
Chokerende få tv-seere så med på Canal 9, da Brøndby og Lyngby spillede i weekenden. Foto: Niels Christian Vilmann
Vis mere

Men trods de lave seertal er der ikke bekymring at spore hos Divisionsforeningens direktør, Claus Thomsen.

»Det er klart, at Discoverys share er noget lavere, men at tage to kampe på to forskellige tidspunkter med to forskellige spændingskurver holder ikke,« siger han til B.T. og fortsætter:

»Jeg synes, man skal tage et mere seriøst udgangspunkt, og det er da rigtigt, at seertallene havde været højere, hvis YouSee havde distribueret de pågældende kanaler. Men jeg er sikker på, at Discovery nok skal få det gjort tilgængeligt,« siger han til B.T.

I forrige weekend var det så FC København, det gik ud over.

Direktør i Divisionsforeningen Claus Thomsen er ikke bekymret, selvom seertallet til Superliga-kampene på Canal 9 styrtdykker.
Direktør i Divisionsforeningen Claus Thomsen er ikke bekymret, selvom seertallet til Superliga-kampene på Canal 9 styrtdykker. Foto: Liselotte Sabroe
Vis mere

I udebaneopgøret mod Silkeborg var der nemlig 67.000, der så med på tv-skærmen. Et tal, der i gennemsnit lå på cirka 100.000 på Canal 9 til kampe på præcis samme tidspunkt.

Men de faldende seertal er heller ikke noget, der får FC København til at ryste i bukserne.

'Vi følger selvfølgelig med i udviklingen, men det er stadig meget tidligt at konkludere noget ud fra,' skriver FCK's pressechef, Jes Mortensen, i en sms til B.T.

Claus Thomsen fra Divisionsforeningen erkender dog, at de helst havde set, at YouSee og Discovery Networks havde fundet frem til en løsning.

I forrige weekend var der også et dyk i antallet af tv-seere til FCK's kamp mod Silkeborg, der ligeledes blev sendt på Discoverys Canal 9.
I forrige weekend var der også et dyk i antallet af tv-seere til FCK's kamp mod Silkeborg, der ligeledes blev sendt på Discoverys Canal 9. Foto: Ernst van Norde
Vis mere

»Jeg tænker, at vi har nogle stærke og gode tv-partnere, som vi er glade for – herunder Discovery – og de er inde i en fase, hvor YouSee ikke vil distribuere dem længere. Det er vi selvfølgelig kede af, men jeg er sikker på, at Discovery nok skal få stillet om og får det håndteret.«

Er det bekymrende for jer, at seertallene på Superligaen er, som de er?

»Det ved jeg ikke. Det er et lidt mærkeligt spørgsmål, om det er bekymrende. Vi ønsker selvfølgelig, at der er så mange, der gerne vil se Superliga, som kan komme til det, og derfor kunne vi også godt ønske, at YouSee havde en aftale med Discovery og bar deres kanaler.«

»Det er nu engang ikke sådan, og derfor er Discovery lige nu i en fase, hvor de skal få seerne til at se det et andet sted,« siger Claus Thomsen.

Så skal jeg forstå det sådan, at I er tilfredse med, hvordan det ser ud lige nu?

«​Vi er rigtig glade for Discovery som vores partnere, og de leverer 3F Superliga på en virkelig høj kvalitet – både i måden, de transmitterer kampene på, og den redaktionelle flade, som de har rundt om. Så det er vi tilfredse med, ja.«

Brøndby IF har for nuværende ingen kommentarer til seertallene og det dyk, der er sket siden nytår.

B.T. ville ligeledes gerne have konfronteret Discovery Networks med de seneste seertal, men de oplyser, at de ikke ønsker at stille op til et interview.