Er du Telia-kunde, vil du ikke længere kunne finde Kanal 4, Kanal 5, 6'eren, Canal9 og Eurosport på dit tv.

Tirsdag blev det nemlig meldt ud, at forhandlingerne mellem Telia og Discovery er brudt sammen, hvilket betyder, at 21.000 danske tv-kunder nu har mistet deres Discovery-kanaler. Og det er bestemt ikke alle, der er tilfredse med det.

Tager man et kig på Telia Danmarks Facebook-side, er det således et hav af opslag fra vrede kunder.

Her er et udpluk fra de seneste timer:

  • Vi vil have Discovery tilbage!! Nu må I tage jer sammen og få lavet en aftale med Discovery!
  • Synes I selv, I kan være det bekendt, Telia? I har lokket kunder i en fælde for at tjene penge på os. Og så mister vi de kanaler igen, som vi gjorde ved Yousee. I skulle skamme jer.
  • Farvel Telia. I får i dag min opsigelse. Jeg har ingen interesse i CMore i stedet for Discovery kanalerne.
  • Man skifter lige fra Yousee 1/1/20, og i dag laver Telia samme finte som Yousee. Ja, der var ikke andet at gøre end at opsige internet og tv hos dem samt hele familiens mobilabonnement. Tak for denne gang.

I sidste uge var B.T. i kontakt med Telia-kunden Jan Thorslund fra København, der også var stærkt utilfreds over udsigterne til ikke længere at kunne se Discovery Networks' kanaler.

»Jeg er tosset over det her. Jeg synes, det er ualmindelig urimeligt, at vi kun en uge før får sådan en besked,« sagde han blandt andet.

Telia her I en pressemeddelelse tirsdag oplyst, at kanalerne er blevet erstattet med CMore Stars, CMore First, CMore Hits og CMore Series.

»Vi er glade for at kunne introducere en række nye, populære kanaler til vores tv-kunder, nu hvor vi ikke har kunnet nå til enighed med Discovery Networks om en aftale for de kommende år. Vi kan dog ikke udelukke, at vi på et senere tidspunkt vil genintroducere nogle af kanalerne fra Discovery Networks,« lyder det blandt andet fra Telias kommercielle direktør, Sine Smith-Jensen.

Brøndbys kamp søndag blev vist hos Discovery.
Brøndbys kamp søndag blev vist hos Discovery. Foto: Niels Christian Vilmann
Vis mere

Hos Discovery Networks Danmark ærgrer man sig over udviklingen.

»Vi er ærgerlige over situationen på vores seeres vegne. Heldigvis har seerne gode muligheder for at se vores indhold direkte på vores streamingtjeneste Dplay, eller hos de andre tv-distributører, vi har aftaler med,« skrev kommunikations- og PR-chef Lena Bøgild blandt andet til B.T. tidligere tirsdag.

Her afviser hun samtidig, at det er Discovery, der har afbrudt forhandlingerne, som Telia ellers hævder.

B.T. har været i kontakt med Telias pressechef, Mads Houe, der oplyser, at de er opmærksomme på de utilfredse kunder.

»Vi er helt med på, at der selvfølgelig er nogle kunder, der er skuffede over, at de ikke længere kan se Discovery Networks kanaler hos os. Og det er også det, vi har forhandlet på de seneste par måneder – at få landet en aftale. Så vi er helt opmærksomme på, at det er kilde til noget utilfredshed,« siger han og fortsætter:

»Og vi forhandler jo videre, så det er ikke udelukket, at kanalerne kommer igen på et senere tidspunkt. Men for nu, hvor den sidste kontrakt er udløbet, har det medført, at kanalerne fra dags dato ikke længere er at finde i vores tv-pakke, og så håber vi, at de andre kanaler, vi har erstattet dem med, vil falde i kundernes smag.«

Nogle kunder føler sig ført bag lyset, fordi de er skiftet over til jer fra Yousee, fordi I netop havde kanalerne. Nu står de kunder så i samme situation hos jer. Kan du forstå deres frustration?

»Det er selvfølgelig altid en risiko, at parterne ikke bliver enige, men vi er gået ind til forhandlinger med målsætningen om at blive enige med Discovery Network, og derfor har vi jo også håbet på, at vi kunne nå at blive enige med dem, men det er desværre ikke lykkedes i forhandlingerne at nå til enighed,« siger Mads Houe.